Provincie drukt lightrail Leiden door
DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland gaat mogelijk haar zogeheten doorzettingsmacht gebruiken om de RijnGouwelijn door het centrum van Leiden te laten rijden. Dat hebben Gedeputeerde Staten (GS) dinsdag bekendgemaakt.
De RijnGouwelijn moet vanaf 2010 de steden Gouda, Alphen aan den Rijn, Leiden en verschillende kustplaatsen met elkaar verbinden. De Leidse bevolking sprak zich in maart in een referendum massaal uit tegen de aanleg van de verbinding.GS schrijven in een brief dat Leiden tot 17 oktober de tijd krijgt om een ander tracé voor te stellen voor een ononderbroken lightrailverbinding door Leiden. Op die datum zullen Provinciale Staten beslissen over het definitieve ontwerp van de RijnGouwelijn. Daarna zal de provincie gebruikmaken van haar doorzettingsmacht en de RijnGouwelijn zonder medewerking van Leiden aanleggen door de Breestraat. Leiden zal in dat geval niet meebetalen.
Het komt zelden voor dat een provincie haar doorzettingsmacht inzet. Mocht de provincie deze stap wel nemen, dan zou de RijnGouwelijn in 2015 gereed kunnen zijn.
Gedeputeerde Staten stelden dinsdag het definitieve ontwerp van de RijnGouwelijn-Oost vast. In dit ontwerp loopt de lijn door de Breestraat, in het centrum van Leiden. De provincie liet eerder weten bereid te zijn het ontwerp aan te passen als Leiden met een acceptabel alternatief zou komen.
De gemeente Leiden heeft een alternatief plan uitgewerkt in samenwerking met de bevolking en belangenorganisaties. Hierbij komen er vrije busbanen over de Hooigracht en de Langegracht, die bij succes van de verbinding alsnog vervangen kunnen worden door een tram.
Voor de provincie is deze buscorridor geen optie. Het busstelsel voldoet niet aan de uitgangspunten die voor de lijn zijn vastgesteld. Govert Veldhuijzen, gedeputeerde Verkeer en Vervoer, noemde het dreigen met de doorzettingsmacht „een stap die je eigenlijk niet wilt zetten.” De provincie meent echter dat één gemeente de overstijgende regionale belangen niet in de weg kan staan.
De kosten voor het project zijn geraamd op bijna 300 miljoen euro. Het Rijk draagt bijna de helft daarvan bij. De bijdrage van Leiden, 30 miljoen euro, die de provincie nu kan mislopen, is al gedekt. GS heeft in het coalitieakkoord 50 miljoen euro extra gereserveerd voor het vervoersproject.