Gehandicapten tevreden over zorg
UTRECHT - Cliënten binnen de gehandicaptenzorg zijn over het algemeen tevreden over de zorg, maar willen meer zeggenschap over de inrichting van hun eigen leven. Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek naar de prestaties van de organisaties dat donderdag is gepresenteerd.
Ook willen cliënten een grotere kamer voor zichzelf, zodat ze daar bezoek kunnen ontvangen. Het onderzoek geeft verder aan dat cliënten en medewerkers binnen de gehandicaptenzorg over het algemeen tevreden zijn over zaken als behandeling, veiligheid, de manier waarop ze hun dag doorbrengen en persoonlijke verzorging.De afgelopen tijd zijn er regelmatig incidenten geweest in de gehandicaptenzorg. Zo werd in mei een meisje zwaar mishandeld door een medebewoner zonder dat het personeel haar te hulp kwam. Staatssecretaris Bussemaker van Volksgezondheid, die het rapport donderdag in ontvangst nam, zei dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg instellingen die minder goed presteren op de kwaliteit van zorg extra in de gaten zal houden, net zoals dat bij andere instellingen gebeurt.
Het is voor het eerst dat de instellingen in de gehandicaptensector, bestemd voor mensen met lichamelijke en verstandelijke beperkingen, hun prestaties op gebied van zorg, organisatie en financiële huishouding met elkaar hebben vergeleken. In het rapport worden de instellingen niet bij naam genoemd, om zo de slechtpresterenden te beschermen.
Volgens de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, die opdracht gaf tot het onderzoek, is het de bedoeling dat cliënten- en ondernemingsraden van de verschillende instellingen wel inzage krijgen in de scores van hun eigen organisatie. In totaal zijn ruim 33.000 cliënten en cliëntvertegenwoordigers ondervraagd, hebben ongeveer 60.000 medewerkers een vragenlijst ingevuld en zijn van 86 organisaties de financiële gegevens in kaart gebracht.
De CG-Raad, die opkomt voor de belangen van gehandicapten en chronisch zieken, reageert verheugd op het onderzoek. „Het is een belangrijke stap naar het verbeteren van de professionaliteit en kwaliteit in de gehandicaptenzorg”, aldus een woordvoerder. „Er valt nog veel te verbeteren in de gehandicaptenzorg.”
Ook noemt de raad het opvallend dat kleine en middelgrote zorginstellingen beter scoren dan grote zorginstellingen. De afgelopen jaren is er een grote fusiegolf binnen zorginstellingen. „Deze resultaten geven aan dat schaalvergroting niet altijd leidt tot betere prestaties.”
De christelijke zorginstelling ’s Heeren Loo is teleurgesteld over het feit dat uit het onderzoek blijkt dat ze drie keer onder het branchegemiddelde scoort. Volgens cliënten en hun vertegenwoordigers scoort ’s Heeren Loo goed op persoonlijke verzorging. Verbeterpunten zijn onder meer informatieverstrekking, zeggenschap (mogelijkheden tot inspraak) en wonen (huisvesting, privacy). Ook de punten dagbesteding, bejegening, deskundigheid en bereikbaarheid vragen om aandacht.
De gemiddelde medewerkerstevredenheid binnen de branche is 5,98. Voor ’s Heeren Loo ligt dit iets lager, namelijk op 5,78. Positief punt is dat medewerkers binnen ’s Heeren Loo vaker zeggen zich gezond te voelen dan medewerkers in andere organisaties.
Volgens Henk Prins, verantwoordelijk bestuurslid van ’s Heeren Loo, zullen de komende tijd gesprekken worden gevoerd met cliënten, hun vertegenwoordigers en medewerkers. „We gaan op zoek naar antwoorden op de vraag hoe we ons kunnen verbeteren en hoe we de vakbekwaamheid en potentie in de organisatie beter kunnen benutten.”