VVD: Met 10 miljard euro extra files wegwerken
DEN HAAG - De files moeten worden weggewerkt door ruim 6,5 miljard euro extra te investeren in wegen en ruim 3 miljard euro extra in spoor.
Dat bepleit de VVD in haar woensdag gepresenteerde mobiliteitsplan ”Samen op weg”.De liberalen stellen voor tot 2025 ongeveer 10 miljard euro uit te trekken voor wegen en spoor. De belastingverhogingen voor automobilisten die het kabinet in petto heeft, zoals de verhoging van de brandstofaccijnzen, moeten van de baan. Nieuwe wegen moeten sneller aangelegd kunnen worden. Steun van bedrijven bij de aanleg van infrastructuur is wat de VVD betreft van harte welkom.
In het plan staat verder dat de VVD wil dat spitsstroken altijd open zijn en dat er parallelle rijbanen komen om doorgaand en bestemmingsverkeer van elkaar te scheiden. De oppositiepartij moedigt mensen aan om meer thuis te werken, zodat ze niet van en naar hun werk hoeven te reizen.
VVD-fractievoorzitter Rutte zei woensdag bij de presentatie van het plan dat extra maatregelen tegen files „bittere noodzaak” zijn. „Het autoverkeer zal tot 2020 met 40 procent groeien, maar het wegennet is sinds 2000 slechts met 1,5 procent gegroeid. Daar komt bij dat de filedruk in de eerste helft van dit jaar met maar liefst 17,3 procent is gestegen.”
Hij verwacht niet dat het kabinet morgen alle files heeft opgelost. „Dat is niet realistisch.” Rutte verwijt het kabinet echter dat het te weinig doet om verkeersopstoppingen tegen te gaan. „We zijn nu al bijna een jaar verder sinds de verkiezingen. Behalve belastingverhogingen hebben we nog niets van het kabinet gezien.”
Bij het bedrijfsleven, zoals Bouwend Nederland, VNO-NCW en de transportsector, valt het VVD-plan in goede aarde. De vervoerders verenigd in TLN, EVO en KNV zijn overwegend positief, ook al steunt de VVD de kabinetsplannen voor een kilometerheffing niet meer. „Wij laten die nog niet vallen”, aldus een TLN-zegsman.
De NS ziet het VVD-plan als steun voor de oproep van zijn topman Veenman om files met een „slimme mix” van spoor en wegen te bestrijden.
Het kabinet vindt, net als de VVD, dat nieuwe wegen sneller aangelegd moeten kunnen worden en dat steun van bedrijven welkom is. Minister Eurlings van Verkeer kondigde begin deze maand aan dat hij een commissie instelt die moet onderzoeken hoe bedrijven bij de aanleg van wegen betrokken kunnen worden. Eurlings heeft tot 2020 ruim 30 miljard euro beschikbaar voor infrastructuur.