In 2008 3 miljoen treinen op het spoor
DEN HAAG (ANP) - Het aantal treinritten op het spoor in Nederland groeit volgend jaar naar een nieuw record. Spoorbeheerder ProRail verwacht dat in 2008 de grens van de 3 miljoen ritten met personen- en goederentreinen wordt gepasseerd.
Dat blijkt uit een brief die minister Eurlings van Verkeer dinsdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het Nederlandse spoor geldt als een van de drukste ter wereld.De laatste jaren groeide zowel het personen- als het goederenvervoer fors. ProRail verwacht dat dit jaar 2,8 miljoen treinen over de rails rijden. In 2006 lag dat aantal nog op 2,4 miljoen.
De grenzen van de groei komen steeds meer in zicht. Vervoersbedrijven willen steeds meer treinen laten rijden, ook in de nacht. Maar er moet ook veel onderhoud aan het spoor worden uitgevoerd. Voor de veiligheid van de baanwerkers is het belangrijk dat die werkzaamheden zo veel mogelijk plaatshebben als er geen treinen rijden op het betreffende tracé.
Komend jaar heeft 55 procent van de werkzaamheden plaats in de nacht, dit jaar was dat nog 40 procent. In negen van de tien gevallen verrichten de baanwerkers hun activiteiten in 2008 op tracés die buiten dienst zijn gesteld. Dit jaar werd de dienstregeling stilgelegd bij zeven op de tien werkzaamheden.
Op verzoek van Eurlings maakt ProRail in een eigen brief duidelijk dat de spanning tussen alle belanghebbenden de komende jaren verder zal toenemen. ProRailtopman Bert Klerk stelt dat de kosten van onderhoud ook zullen stijgen met 15 tot 25 miljoen euro. Verder verwacht hij dat ProRail de infrastructuur overbelast zal verklaren. Dat betekent dat de spoorbeheerder niet kan voldoen aan alle eisen van bedrijven die op het spoor actief zijn.
ProRail verwacht dat NS in 2008 per week 200 treinen minder kan laten rijden dan het eigenlijk zou willen. Eurlings denkt desondanks dat de betrokken partijen het eens zullen worden over het onderhoudsrooster.
Klerk stelt op zijn beurt dat verdere groei op het spoor alleen mogelijk is als het onderwerp op de politieke agenda komt te staan. Hij doet geen uitspraken over het geld dat nodig is om de capaciteit van het spoor uit te breiden. Onlangs pleitte NS-topman Veenman nog voor een investering van miljarden euro’s.
Verladersorganisatie EVO maakt zich ernstig zorgen over de beschikbare spoorcapaciteit in 2008 en doet een beroep op alle partijen om het goederenvervoer ook volgend jaar mogelijk te maken. „De filedruk neemt steeds verder toe, waardoor weg, water en spoor alle drie hard nodig zijn. Bovendien kan de Betuweroute volgens EVO beter benut worden. Ook in 2008 kunnen de spoorvervoerders de nieuwe lijn onvoldoende gebruiken, omdat het testen van de Betuweroute tot medio 2008 duurt. Dat moet sneller kunnen.”