Geen aanbesteding openbaar vervoer grote steden
DEN HAAG - De grote steden hoeven hun openbaar vervoer niet aan te besteden. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag kunnen er ook voor kiezen om het onderhands te gunnen aan de bedrijven die de bussen, trams en metro nu laten rijden.
Dat heeft het kabinet vrijdag besloten. Tot nog toe was verantwoordelijk staatssecretaris Huizinga verklaard tegenstander van het schrappen van marktwerking voor het openbaar vervoer in de grote steden.De Tweede Kamer nam echter deze zomer een motie aan van PvdA-parlementariër Roefs, waarop het kabinet besloot om alsnog keuzevrijheid tussen marktwerking en onderhandse gunning vast te leggen in de wet.
Het kabinet is verklaard tegenstander van het schrappen van de marktwerking voor de grote steden, maar legt zich neer bij een wens van de Kamermeerderheid, zo maakte premier Balkenende vrijdag duidelijk. De regering vindt dat voor grote steden geen andere regels mogen gelden dan voor de overige regio’s in ons land.
Het streekvervoer is al langer aan marktwerking onderworpen. Balkenende wees erop dat in de gemeenten nu wel rekening moet worden gehouden met Europese regels rond aanbesteding. „De stadsregio’s moeten binnen de uitzondering blijven die Europa biedt. Dat is een lastige opgave. Ik denk dat geen van de drie eronder valt”, aldus staatssecretaris Huizinga in een toelichting.
Zij wees er ook op dat marktconform werken vereist blijft. Gaat het niet allemaal naar behoren, dan kan er een claim van ongeoorloofde staatsteun komen. „Daarop hebben we de stadsregio’s gewezen”, zei de staatssecretaris fijntjes.
Het CDA heeft geen goed woord over voor het kabinetsbesluit om Amsterdam, Rotterdam en Den Haag de mogelijkheid te bieden hun openbaar vervoer te vrijwaren van marktwerking.
Het christendemocratische Kamerlid Mastwijk stelt dat de reizigers in deze steden en de belastingbetaler de dupe zijn van het besluit. „In het hele land profiteren reizigers van marktwerking. De dienstregeling is beter in gebieden waar het ov is aanbesteed, de bussen zijn moderner, de kosten dalen en de reizigersaantallen nemen fors toe. In de grote steden krijg je die effecten niet, wanneer straks gekozen wordt voor onderhandse gunning.”