Binnenland

Verdeelde reacties op plan Onderwijsraad

DEN HAAG - Het voorstel van de Onderwijsraad om leerlingen die een onvoldoende halen voor Nederlands, Engels of wiskunde geen diploma te geven, roept verdeelde reacties op. Volgens onderwijsminister heeft het plan „dramatische consequenties.”

Binnenlandredactie
7 September 2007 11:34Gewijzigd op 14 November 2020 05:05

De helft van alle scholieren zou dan zakken, zei hij donderdag. De Onderwijsraad wil de basiskennis in de vakken Nederlands, Engels of wiskunde waarborgen zodat leerlingen goed kunnen meekomen in het middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs. De minister is echter bang dat examinatoren de normen voor Nederlands, Engels en wiskunde gaan verlagen om toch genoeg scholieren te laten slagen. De plannen kunnen er volgens hem verder toe leiden dat de aandacht voor schoolonderzoeken verslapt, omdat scholen zich vooral zullen richten op het centraal schriftelijk examen.Plasterk tekent verder aan dat leerlingen die een vijf voor wiskunde behalen, maar verder goede cijfers scoren, de mogelijkheid moeten behouden om klassieke talen te studeren.

Ook het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) heeft kritiek. Volgens het LAKS is het plan van de Onderwijsraad niet meer dan symboolpolitiek en zal het niet het probleem van de slechte overgang tussen middelbaar en hoger onderwijs oplossen.

Het onderwijs is het eens met de Onderwijsraad over het verhogen van de onderwijsnormen. Een hoger opgeleide moet beschikken over brede kennis, van een cultuurhistorische canon tot ontwikkelingen in de bètavakken en techniek. De HBO-raad is te spreken over de strengere exameneisen. De koepelorganisatie van het hoger beroepsonderwijs adviseert de minister het voorstel over te nemen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer