Binnenland

„Lerarentekort steeds nijpender”

ROTTERDAM - Een „deltaplan” om het toenemende tekort aan docenten te keren. Met dat voorstel gaat directievoorzitter W. Büdgen van het Wartburg College in Rotterdam en Dordrecht binnenkort naar het directieoverleg van het reformatorisch voortgezet onderwijs. „Als de huidige ontwikkeling zich doorzet, krijgen we ernstige problemen.”

Onderwijsredactie
5 September 2007 10:17Gewijzigd op 14 November 2020 05:04

Het Wartburg College heeft niet alle vacatures kunnen vervullen voordat het nieuwe schooljaar begon. Een aantal nieuwe leraren kon worden benoemd, maar dat heeft volgens Büdgen „ons duidelijk meer moeite gekost dan in de achterliggende jaren. Dat het zo erg zou worden, hadden we niet verwacht. We maken ons grote zorgen. Als ik het aantal jongeren uit onze kring zie dat een lerarenopleiding volgt, zijn dat er veel te weinig om de komende jaren de openvallende plaatsen in te nemen.”Welke elementen het deltaplan moet gaan bevatten, weet Büdgen nog niet. „M’n bestuur heeft al gezegd dat ik het groeiende lerarentekort maar eens onder de aandacht van de kerkenraden moet brengen.”

De aantrekkelijkheid van het docentenberoep moet vergroot worden, zegt de Rotterdamse directievoorzitter. „Vaak leeft het beeld: het is geweldig onrustig in het onderwijs en de jeugd wordt er ook niet gemakkelijker op. Dat doet het imago van het vak geen goed.”

Op het Driestar College in Gouda, Lekkerkerk en Leiden is de situatie volgens directielid J. Vermeulen „vrij gunstig. We hebben echter wel heel veel moeten adverteren. Vooral bij de exacte vakken ligt het moeilijk.” Voor de komende jaren verwacht ook Vermeulen een toename van het tekort.

Op scholengemeenschap Pieter Zandt in Kampen, Staphorst en Urk is het lerarentekort volgens de nieuwe directievoorzitter, drs. J. van Putten, zo oud als de school zelf: 22 jaar. „De omvang ervan wisselt echter nogal.”

De Pieter Zandt voerde dit jaar kort voor de zomervakantie een advertentiecampagne waarin nieuwe docenten een premie werd beloofd. Dat leverde zowel binnen de school als daarbuiten een aantal negatieve reacties op. „Veel scholen lokken echter docenten door de inschaling van een functie in de advertenties te vermelden. Een hogere inschaling is een veel ingrijpender financiële prikkel dan een kortstondige premie”, zegt Van Putten.

De school startte het cursusjaar vorige week met 4,4 fte (4,4 maal 25 lesuren) aan vacatures. Dat is minder dan de drie vorige jaren. Vorig jaar was een dieptepunt in die periode, toen het schooljaar met een tekort van 5,94 fte begon.

Op de Gomarusscholengemeenschap in Gorinchem zorgen naast de exacte vakken ook de moderne vreemde talen structureel voor problemen, zegt algemeen directeur ir. Chr. J. Flikweert. „Mede om die reden hebben we flink geïnvesteerd in het realiseren van ict-lokalen. Daar krijgen leerlingen een talenpracticum onder leiding van onderwijsassistenten, waarbij een docent de eindverantwoordelijke blijft. Op die manier kunnen we zonder kwaliteitsverlies tot lessenreductie komen.”

De afgelopen vier jaar is het leerlingenaantal van de Gorinchemse school met 650 gegroeid. „Dat vroeg elk jaar om een forse uitbreiding van het lerarenkorps. Op een gegeven moment is dan de hele regio rond Gorinchem afgeroomd. Momenteel stabiliseert het leerlingenaantal zich, dus dat geeft wat lucht. De vacatures worden grotendeels opgevangen doordat docenten extra lessen geven.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer