‘Herbergslapen’ weer populair
AMSTERDAM (ANP) – Het lijkt erop dat de vroegere jeugdherbergen weer populair worden. Vooral families en vriendenclubs zien de voormalige stichting Nederlandse Jeugdherberg Centrale (NJHC) als een goed alternatief voor het hotel en de camping.
De familiemarkt bij Stayokay, met dertig hostels in Nederland, groeide in het eerste halfjaar van 2007 met 16,4 procent. Ten opzichte van 2005 is die groei zelfs 35,3 procent. In het algemeen was 2006 voor Stayokay een topjaar. Met 767.000 overnachtingen behoort 2006 tot de beste jaren ooit, blijkt uit de cijfers. En die groei zet door. In de eerste helft van dit jaar groeide het aantal overnachtingen ten opzichte van eerste helft 2006 met 10,3 procent.„Stayokay groeit volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) harder dan de markt zelf. De Nederlandse markt groeit bij ons met 5,2 procent tegen 1,2 procent van de totale markt", zegt marketing– en salesmanager Chris Hommes. Dat vooral families en vriendenclubs de vernieuwde hostels weten te vinden, komt volgens Hommes door de „unieke ervaringen" die mensen elkaar vertellen. „We hebben de kamers vrij basic gehouden om de gasten te verleiden elkaar op te zoeken aan de bar of in ons restaurant. Daar vertellen ze elkaar hun verhalen en ondernemen ze activiteiten."
Daarnaast kiezen families voor locatie en budget, weet Hommes. „Luxe merken en goederen bepalen voor een groeiende groep niet meer langer de status. Het gaat om ervaringen uitwisselen, virtuele werelden, participatie en mensen hebben schuldgevoelens en zijn bezorgd over het klimaat en overconsumptie." Bovendien roeren consumenten zich steeds meer en gaan ze nadrukkelijker prijs en kwaliteit vergelijken.
Desalniettemin was het nodig om de voormalige jeugdherbergen flink op te knappen om aan een modern en hip imago te voldoen. Daarvoor trok de stichting ontwerper Edward van Viet aan, die een flinke moderniseringsslag maakte. Van alle dertig hostels zijn er inmiddels vijf verbouwd tot een moderne verblijfsaccommodatie. Die staan op Texel, in Maastricht, Noordwijk en Sneek. De andere hostels volgen in komende jaren. Amsterdam Zeeburg wordt zondag 2 september officieel geopend door minister Vogelaar van Wonen, Wijken en Integratie.
De grote slaapzalen zijn dan verdwenen in de nieuwe hostels. Mensen zoeken wel kamers alleen voor zichzelf, het gezin of vriendenclub. Ze willen niet meer met andere, onbekende gasten op een kamer liggen. „Daar lopen we nog wel tegenaan, hoe we daarmee om moeten gaan", vertelt een medewerker bij Stayokay in Maastricht. De kamers zijn twee, drie, vier, zes of meerdere bedden groot. Wie sommige bedden niet afhuurt, moet die toch betalen.
Om zelf ook een steentje bij te dragen aan een ’verantwoorde markt’ wil de hostelgroep onderdeel zijn van de lokale samenleving. „Amsterdam Zeeburg is zo’n locatie waar we 30 procent van de werknemers uit de buurt zelf halen. Dat willen we in principe ook met andere locaties doen", aldus Hommes.
Potentieel ziet de organisatie in het zoeken naar samenwerkingen, zoals het Cultureel Jongeren Paspoort (CJP). „Daar kunnen we wellicht ludieke acties mee organiseren, maar ook met het nieuwe evenementenbureau Stayokay Events, dat onder andere teambuilding–evenementen organiseert. Want op de zakelijke markt kunnen we nog veel meer doen. Je ziet dat bedrijven de jongeren willen opzoeken om zo te zien wat er speelt. We hebben daarom hier al bedrijven als KPN en Unilever op bezoek gehad. Voor hun teambuilding–dagen zoeken ze iets anders dan hotels of bungalowparken."