Huisinga regelde deal met ministerie
Toenmalig NS-topman Huisinga besloot in augustus 2000 dat het spoorbedrijf 50 miljoen gulden aan subsidie terug zou betalen aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Oud-minister Netelenbos was in haar wiek geschoten vanwege de hoge winst die de aannemers hadden gemaakt bij de aanleg van de Schipholspoortunnel. Zij eiste daarom subsidie terug van opdrachtgever NS.
Eigenlijk vond de NS dat de aannemers het spoorbedrijf helemaal niet benadeeld hadden en dat de hoge winst legitiem was. NS-onderhandelaar E. Nikkels noemde de positie van de minister woensdag tegenover de parlementaire enquêtecommissie Bouwnijverheid dan ook „zwak.” Wel zorgde hij ervoor dat de aannemers HBW en Strukton elk tien miljoen betaalden aan de NS, hoewel zijn eigen positie ook zwak was.
De enquêtecommissie probeerde woensdag te achterhalen of het ministerie van Verkeer en Waterstaat druk op justitie heeft uitgeoefend om tot een schikking te komen met de aannemers, die hun hoge winst hadden weggesluisd via valse facturen. Zowel de onderzoeksleider van justitie als de onderhandelaars van het ministerie en de NS gaven de commissie echter geen enkele munitie om deze theorie te staven.
Nikkels had de discussie met Verkeer en Waterstaat eigenlijk het liefst voor de rechter uitgevochten, maar zei woensdag te kunnen leven met de uiteindelijke oplossing omdat alle partijen aan hun trekken zijn gekomen.