Twijfels TU Delft bij afsluiting Hollandse Brug
DELFT (ANP) – Binnen de Technische Universiteit Delft bestaan twijfels of de Hollandse Brug eind april terecht voor vrachtverkeer is afgesloten. Rijkswaterstaat is tot de conclusie gekomen dat nog maar de helft van de dwarsvoorspanning in het brugdek aanwezig is. Er is een aantal redenen waarom dat in twijfel kan worden getrokken, meent C. van der Veen, universitair hoofddocent betonconstructies aan de universiteit.
Van der Veen laat zich over het besluit van Rijkswaterstaat uit in het technisch magazine De Ingenieur. Hij onderstreept dat hij geen definitief standpunt kan innemen omdat Rijkswaterstaat het rapport waarop die dienst zijn beslissing baseerde, nog niet aan hem heeft doen toekomen. De Hollandse Brug verbindt ’t Gooi met Almere.De Hollandse Brug heeft een bijzondere contructiemethode. De opvallend slanke brug bestaat uit een raamwerk van liggers met daartussen dwarsdragers, dat op zes pijlers rust. Door de liggers en dwarsdragers zijn kabels gespannen die het beton samendrukken. Dit zogeheten voorspannen is een veelgebruikte techniek om te zorgen dat de brug niet door bijvoorbeeld de verkeersbelasting instort. De dwarsvoorspanning heeft echter bij de Hollandse Brug nog een tweede functie: zij moet de dwarsdragers op hun plaats tussen de liggers houden.
Deskundigen van TNO, op wier bevindingen Rijkswaterstaat zich baseerde, hebben berekend dat die voorspanning met 50 procent is teruggelopen. Van der Veen heeft twijfels over dat percentage. TNO heeft bijvoorbeeld zijn metingen verricht op 25 en 26 januari en juist rond die tijd werden de laagste temperaturen van het jaar gemeten. Dat kan invloed op de metingen hebben gehad. Hij kan echter pas conclusies trekken, als hij het rapport van Rijkswaterstaat heeft kunnen inzien.
Een woordvoerster van Rijkswaterstaat spreekt tegen dat de dienst het rapport over de Hollandse Brug bewust achterhoudt. „Wij willen niet geheimzinnig doen, maar zijn wel terughoudend. Het gaat ook om bedrijfsgevoelige informatie die niet zomaar vrijgegeven wordt".
Rijkswaterstaat is bekend met de vragen die Van der Veen heeft, maar spreekt tegen de metingen verkeerd te hebben geïnterpreteerd. Wel erkende de woordvoerster dat er een bepaalde onnauwkeurigheid in de metingen zit. Rijkswaterstaat staat nog steeds achter het besluit de brug voor vrachtverkeer af te sluiten. „Voor ons staat vast dat er kans is op een onveilige situatie".