Zelf auto importeren loont
APELDOORN - Steeds meer particulieren kopen hun tweedehands auto over de grens en importeren het voertuig zelf. Dat blijkt uit maandag verschenen cijfers van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Vooral modellen met veel accessoires doen het goed. De extra inspanning verdient zich terug, maar het is oppassen geblazen.
Oorzaak van de stijging van het aantal zelfgeïmporteerde auto’s is volgens de RDW nieuwe EU-wetgeving. Grootste verandering hierin is dat de particulier zijn auto niet meer bij de grens hoeft te melden. Daarnaast is de eerder verplichte technische keuring afgeschaft.Voor particulieren is het financieel aantrekkelijk om een blik over de grens te werpen. De reden dat occasions in bijvoorbeeld Duitsland en België goedkoper zijn, ligt in het feit dat de Nederlandse overheid de zogenaamde belasting over personenauto’s en motorrijwielen (bpm) over nieuwe auto’s heft. Deze belasting drijft de prijs van tweedehands voertuigen op ten opzichte van buitenlandse exemplaren, omdat het bpm-bedrag doorberekend is in de waarde van de auto.
Met relatief goedkope buitenlandse auto’s die technisch niet te veel mankementen vertonen, loont het zeker om import te overwegen, al moet wel rekening worden gehouden met de bpm-afdracht. Factoren die daarbij een rol spelen zijn het bouwjaar van de auto en de nettocatalogusprijs toen de auto van de band rolde. Dure accessoires zoals lederen bekleding zorgen voor een extra hoog bpm-bedrag.
Maar wat komt er zoal bij kijken om als particulier een auto te importeren?
-Dag 1: Een BMW 318i Touring, bouwjaar 2000, gevonden via autoscout.nl.
-Dag 2: Gebrekkig contact met de Franstalige eigenaar. Via sms zijn e-mailadres bemachtigd. Daarna vlot contact over technische staat van de auto en over de prijs.
-Dag 3: Afspraak met eigenaar voor proefrit.
-Dag 4: Tweeënhalf uur durende rit naar Luik. Proefrit van een halfuur, daarna onderhandelingen over de prijs. Uiteindelijk een deal, die zo’n 4500 euro onder het bedrag voor een vergelijkbare Nederlandse auto ligt: BMW moet 9000 euro kosten, terwijl een Nederlandse auto voor 13.000 tot 14.000 euro aangeboden wordt.
-Dag 5: Veel geregel voor vervoer. Keuze valt op autoambulance. Afspraak met eigenaar over dag en tijdstip van ophalen en contant afrekenen van de auto.
-Dag 6: Tweede rit naar Luik met enkele duizenden euro’s contant geld op zak. Overdracht van de auto, met het ondertekenen van een zelfgemaakt contract waarin staat dat de auto verkocht is. Passeren van de grens gaat zonder papierwinkel en controle.
-Dag 7: Afspraak met RDW voor de keuring. RDW verschaft eendagskenteken, dat bevoegdheid geeft om van de woonplaats naar het RDW-station te rijden.
-Dag 8: Keuringsdag in Zwolle. De BMW wordt afgekeurd wegens twee gebroken achterveren en een lekke uitlaat.
-Dag 9: Garage verhelpt de mankementen. Een tweede afspraak bij de RDW is niet nodig. Herkeuring gaat zonder afspraak.
-Dag 10: Herstelde punten worden nagekeken en goedgekeurd. Dit betekent direct nieuwe apk voor de BMW. Richting douane om bpm vast te stellen en af te dragen. Formulieren invullen; die zijn voor een particulier lastig te begrijpen. Douanebeambte vult daarom formulieren in en loopt mee om de auto te bekijken en accessoires aan te kruisen. Zelfs standaardzaken als verstelbare stoelen worden als optie gezien. Computer berekent bpm-bedrag: bijna 2700 euro. Tegenvaller; verwachting was 2300 euro. Keuringskosten RDW (125,50 euro plus herkeuring 25 euro), garagekosten (120 euro), gebruik autoambulance (50 euro) en kentekenplaten (40 euro) komen er nog bij. Uiteindelijk toch positief saldo van circa 1500 euro ten opzichte van vergelijkbare Nederlandse auto.
-Dag 11: Kentekenbewijs binnen drie werkdagen thuis gestuurd. Naar kentekengraveerder om platen te laten maken.
-Dag 12: Kentekenplaten klaar en bevestigd op auto. Import afgerond.
Importtips
-Houd tijdens de prijsbepaling rekening met de verplichte bpm afdracht en eventuele technische mankementen.
-Betaal niet vooraf en zo mogelijk contant. Bel een week van tevoren de bank voor het opnemen van een groot bedrag.
-Zorg voor vervangend vervoer tussen het moment van keuren en het verkrijgen van kentekenplaten.
-Vul zo mogelijk zelf de importformulieren van de douane in. Dit verlaagt mogelijk het bpm bedrag.
-Regel de RDW keuring snel. Wachttijden kunnen oplopen tot enkele weken, soms tot twee maanden.