Bouw brug bij Hattem gaat door
DEN HAAG (ANP) – De bouw van een brug over de IJssel bij Hattem gaat door. Pogingen om via de Tweede Kamer alsnog de bouw van een spoortunnel af te dwingen, strandden donderdag.
PvdA en SP bleken donderdag in een overleg in de Kamer gevoelig voor het argument van verkeersminister Eurlings dat de aanleg van de tunnel jaren vertraging zou betekenen voor de pas begonnen aanleg van de Hanzespoorlijn.Deze lijn tussen Lelystad en Zwolle zou eind 2012 in gebruik moeten worden genomen. Aanvankelijk sprak Eurlings over twee jaar vertraging. Later bleek die zelfs vier tot vijf jaar. Ook tussenoplossingen houden flink op.
De gemeente Hattem strijdt al jaren voor de spoortunnel, om het uitzicht op de uiterwaarden van de IJssel te behouden. Een ander argument is dat een brug zorgt voor een dijklichaam van 9 kilometer langs de stad. Een bus vol met Hattemers ging donderdag naar Den Haag.
Eurlings voelt er net zo weinig voor als zijn voorgangster Peijs, die in 2004 werd geconfronteerd met een Kamermotie, om Hattems zin te doen. Er is weliswaar een aanbestedingsmeevaller op de Hanzelijn van bijna 15 miljoen euro. De goedkoopste tunnelvariant kost nog altijd 127 miljoen euro meer dan de brug. „Maar 200 tot 250 miljoen euro is ook zeer realistisch”, waarschuwde Eurlings.
Als de Kamer opnieuw met een motie zou komen, moest ze dan maar zeggen waar het ontbrekende geld vandaan moet komen. „De tijd van vrijblijvende moties is voorbij”. Volgens Eurlings is ook het van belang dat de Hanzelijn op tijd klaar is. Het kabinet mikt immers op een groei van het openbaar vervoer.
VVD en CDA steunden Eurlings, in tegenstelling tot GroenLinks, PvdA, SP en ook ChristenUnie. PvdA–Kamerlid Roos Vermeij bleek niet ervan overtuigd dat er te zijner tijd geen geld op de begroting is te vinden. Maar zij wilde zo’n grote vertraging „niet op haar geweten hebben”’. SP–collega Emile Roemer was het daarmee eens. De PvdA wilde nog wel van Eurlings een onderbouwing van die gevreesde vertraging, wat hij prompt toezegde.