Borsele rekt aanrijtijden tunnel
BORSSELE - De gemeente Borsele wil de aanrijtijden voor de brandweer bij een incident in de Westerscheldetunnel verruimen.
Dat werd woensdag bekend. De huidige maximale aanrijtijd voor de brandweer aan de Zuid-Bevelandse kant is tien minuten. Het college van Borsele wil die norm verdubbelen, omdat de aanrijtijd van maximaal tien minuten in de praktijk onhaalbaar blijkt. De gemeenteraad moet nog instemmen met het voorstel.Een ruimere aanrijtijd stuit niet op wettelijke bezwaren: er zijn voor tunnels namelijk geen vaststaande normen als het gaat over maximale aanrijtijden voor de brandweer.
Desondanks is de hulpverlening in de Westerscheldetunnel al sinds de opening in 2003 een onderwerp van discussie. In het verleden is onder meer gesproken over de aanleg van een extra baan voor brandweer, ambulance en politie naast de toegangsweg. Zo’n extra baan zou drie minuten tijdwinst opleveren.
De tweede mogelijkheid, die 3,5 minuut tijdwinst oplevert, is dat de post Borsele in ieder geval tijdens de spits brandweerlieden paraat heeft, zodat geen tijd verloren gaat met het oproepen van de vrijwilligers. Deze laatste optie heeft als nadeel dat buiten de spits de overschrijding met 3,5 minuut blijft.
Meest voor de hand liggende optie is een professionele brandweer speciaal voor de tunnel. Nog voor de opening dreigden de burgemeesters van Terneuzen en Borsele dat de tunnel direct na de opening gesloten zou worden als de financiering voor zo’n brandweerpost niet rond zou zijn. Het Rijk vond de brandbeveiliging echter een taak van de gemeenten en weigerde bij te dragen in de kosten.