„Prikkel jonge leraar tot directeur”
GOUDA - Jonge leraren met talenten om leiding te geven, moeten direct na hun pabostudie de mogelijkheid krijgen zich verder te ontwikkelen op dit gebied. Dat vraagt van schoolbesturen en directies een ander personeelsbeleid.
Dat zegt drs. B. Kalkman, opleidingsdirecteur aan hogeschool Driestar educatief, naar aanleiding van een bijeenkomst dinsdagmiddag over jong management. De Goudse pabo liet voor het eerst een groep derdejaarsstudenten een minor-opleiding ”jong management” volgen. De 21 studenten verdiepten zich in het leidinggeven op een basisschool. Zij volgden colleges en deden praktijkopdrachten op een stageschool.Kalkman is positief over de resultaten van de minor, maar constateert dat de schoolpraktijk aangepast moet worden. „Jonge leraren gaan lesgeven, zijn druk met hun werk en raken het zicht op een eventuele leidinggevende functie op school kwijt. Ze worden niet uitgedaagd hun talenten op dit gebied te benutten en te ontwikkelen. Dat is jammer, want ze zijn hard nodig.”
Om de schoolpraktijk te veranderen, is het nodig dat besturen en directies een ander personeelsbeleid gaan voeren, stelt Kalkman. „Biedt jonge leraren direct de mogelijkheid zich voor te bereiden op een functie als bouwcoördinator, adjunct-directeur of directeur. Jonge leraren hebben hiervoor vaak meer tijd dan oudere. Ze zijn nog niet getrouwd of hebben nog geen kinderen en kunnen zich makkelijker vrijmaken voor scholingsactiviteiten.”
Kalkman heeft suggesties voor schoolbesturen. „De normjaartaak voor leraren is 1659 uur. Stel 10 procent daarvan beschikbaar voor managementscholing. Dat is 165 uur, oftewel twintig werkdagen per jaar. Dan zorgen wij als hogeschool voor een zinvolle cursus. Ook kunnen basisscholen in hun eigen regio de behoefte aan management inventariseren en samen trainingen voor nieuw benoemde leraren opzetten.”