„Behoed kind Amsterdam voor stinklucht”
AMSTERDAM - Amsterdamse kinderen krijgen luchtwegproblemen door fijnstof, dat met name door oudere vrachtauto’s wordt uitgestoten. Daarom nam het college gisteren een rigide maatregel: vieze vrachtwagens mogen de stad niet in. De torenhoge parkeertarieven voor de centrum gaan voor de hele stad gelden.
Amsterdamse kinderen die zich in bakfiets, tram, of metro door de hoofdstad bewegen, moeten worden beschermd tegen de gevolgen van het hand over hand toenemende fijnstofprobleem, vindt het college van Amsterdam. De gezondheidsdienst GGD meldde gisteren in Amsterdam dat meer dan duizend kinderen luchtwegproblemen hebben door de uitstoot van auto’s en vrachtwagens.Ook ouderen ontkomen niet aan het fijnstof. Fred Woudenberg van de GGD: „Zeker duizend Amsterdammers leven er een jaar korter door.”
De Amsterdamse maatregelen liegen er dan ook niet om: oude, vervuilende vrachtwagens komen vanaf 2008 niet eens meer over de ringweg A10. Dat lieten verkeerswethouder Herrema en milieuwethouder Vos gisteren weten. Het rood-groene stadsbestuur is na moeizaam onderhandelen een plan van aanpak overeengekomen met het Amsterdamse bedrijfsleven. En dat mag gehoord worden: het voltallige college van Amsterdam meldde zich bij de presentatie, burgemeester Cohen incluis.
Het weren van vrachtwagens is niet de enige maatregel tegen de stinkende autolucht. Ook bezoekers wordt de moed ontnomen om de ringweg A10 af te rijden richting binnenstad. Herrema: „Het parkeren wordt erg duur in de milieuzone. Dat is de hele stad binnen de ringweg, behalve voorlopig Amsterdam-Noord. Parkeren gaat daar overal bijna 4 euro per uur kosten.”
Geen pretje voor bezoekers van de hoofdstad, maar dat zij zo, zegt een bezorgde Herrema. „Het leven van Amsterdammers is in het geding. Als al die kinderen nu al last van hun luchtwegen hebben, hoe denken we dan dat hun gezondheid er later voor staat?” Herrema: „Of ze nou Abel, Stanley of Mohammed heten, ze verdienen een gezonde stad.”
Het waren geen gemakkelijke gesprekken met het bedrijfsleven, aldus de verkeerswethouder. „De balans houden tussen milieu en economie is nu lastig. Maar de mensen die een economie als deze draaiend houden, moeten toch ook kunnen ademen?”
Met de milieuzone zet de hoofdstad zich goed op de kaart. Amsterdam krijgt in één keer de grootste milieuzone van Nederland, zo haast wethouder Vos (GroenLinks) zich toe te lichten. „Ruim twintig keer groter dan die van Utrecht.
In de stad gaat het om het weren van vrachtwagens die de zogeheten euro 2-norm niet halen. Een term die erop duidt op hoe schoon de motoren van deze wagens zijn. En dat is slechts het begin want deze norm, die in 2008 moet ingaan, wordt mogelijk in 2010 al opgeschroefd naar het nog strengere euro 5.
De transportorganisaties toonden zich gisteren optimistisch over het met hen bereikte akkoord. Vreemd genoeg, want zij worden toch vooral getroffen door de maatregelen. Joris Wijnhoven van Milieudefensie zei hun instemming met het plan gisteren wel te kunnen verklaren. „Van het gebied zal vast het nodige worden afgeknabbeld.”
Milieudefensie temperde de vreugde van het college gisteren door fijntjes te verwijzen naar de oosterburen. De grote Duitse steden Berlijn, München, Stuttgart en Keulen weren immers nu ook al vieze personenauto’s uit hun stad? In het Amsterdamse akkoord wordt over die voertuigen nog met geen woord gerept, beaamt ook milieuwethouder Vos.
vraag (u14(U laat de gewone auto’s ongemoeid, terwijl er daar toch veel meer van zijn.
„Die zouden wij hier anders ook graag aanpakken. In Nederland kun je dat echter als grote stad niet zomaar doen. Daar moet het Rijk over beslissen. Maar we hebben de plannen al aangekaart bij minister Cramer.”
vraag (u14(Hoe denkt u al die vrachtwagens überhaupt uit de stad te weren?
„Allereerst ’met de hand’, door bijzondere opsporingsambtenaren. Later stappen we over op camera’s die de kentekens registreren en dan de voertuigen meteen de toegang weigeren. De ervaring die we daarmee opdoen, kunnen we mooi weer gebruiken als we ook de personenauto’s gaan aanpakken.”