Ov-autoriteit voor Randstad
DEN HAAG - Er komt een openbaarvervoerautoriteit voor de Randstad. Daardoor moet er meer samenhang komen in het openbaar vervoer in het westen van het land.
Dat kondigde minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat vrijdag aan bij de presentatie van het Urgentieprogramma Randstad. De autoriteit, die in deze kabinetsperiode van start zal gaan, moet ervoor gaan zorgen dat alle bestaande en nieuwe soorten van openbaar vervoer beter op elkaar gaan aansluiten. Over de bevoegdheden van de autoriteit bestaat nog geen duidelijkheid. Daarop wil Eurlings zich eerst beraden. Dat moet uiterlijk eind dit jaar klaar zijn.Het Urgentieprogramma Randstad is een van de tien projecten die het nieuwe kabinet gaat oppakken. Minister Eurlings is daarvoor de eerstverantwoordelijke bewindsman. Vrijdag na afloop van het wekelijkse kabinetsberaad presenteerde hij samen met minister Cramer van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu het programma.
Volgens minister Eurlings zijn er grote problemen met de Randstad. De bereikbaarheid is slecht, zeker in vergelijking met andere grote steden in andere landen. Het vestigingsklimaat is vergeleken met andere Europese steden achteruitgegaan. Dat geldt ook voor de productiviteitsgroei.
Een belangrijke oorzaak van de problemen is de traagheid in besluitvorming. De bewindsman citeerde een rapport van de OESO waarin Nederland kritiek krijgt voor de besluiteloosheid. Het toppunt van de vertraging noemde de bewindsman de A4 door Midden-Delfland. Daar wordt nu al veertig jaar over gesproken en nog is er geen besluit.
In het Urgentieprogramma staan ruim dertig projecten waarmee het kabinet aan de slag gaat. Zo wil de bewindsman op korte termijn een besluit nemen over het laatste stukje van de A4 door Midden-Delfland. Ook zal de A4 tussen Amsterdam en Den Haag op verschillende plaatsen verbetering behoeven. De bewindsman wil dat combineren met meer bedrijvigheid langs deze snelweg. Eurlings sprak over „Werkstad A4.”
Andere belangrijke besluiten die het kabinet van grote betekenis acht, zijn de verbinding tussen Schiphol, Amsterdam en Lelystad (A6-A9). Zeker als het kabinetsplan doorgaat om in Almere 60.000 huizen te bouwen, is een goede verbindingsweg onmisbaar. Ook het openbaar vervoer tussen Schiphol en Almere moet een impuls krijgen. Ook wil het kabinet werk maken van verbetering van wegen rond Utrecht, volgens Eurlings „de draaischijf van en naar de Randstad.”
Eurlings wil niet verzanden in praatcircuits en daarom kiest hij voor een on-Nederlandse aanpak. Er komen zogeheten bestuurlijke duo’s. Een duo bestaat uit een minister en een regionale bestuurder. Zij zijn samen verantwoordelijk voor een project. Dit najaar komt er een startconferentie waarop de diverse projecten definitief worden vastgesteld.
Als de afspraken niet worden nagekomen, nagelen de duo’s de betrokken gemeente of instantie aan de schandpaal. Via overreding gaan de duo’s proberen de onwilligen over de streep te trekken. Als dat niet lukt, gebruikt de rijksoverheid bestuurlijke dwang. Na 1 juli volgend jaar komen daarvoor in de Wet ruimtelijke ordening mogelijkheden. Eurlings wil actie. „We gaan meters maken”, zo zei hij in een toelichting.
Minister Cramer presenteerde na Eurlings de startnotitie Randstad 2040. Het doel daarvan is te komen tot een langetermijnvisie voor het westen van het land. De bewindsvrouw gaat het bespreken met het provincies, gemeenten en maatschappelijke organisaties.