Groot onderzoek naar veiligheid N50
KAMPEN - Rijkswaterstaat wil met een grootschalig onderzoek de effecten van de vernieuwde N50 tussen Zwolle en Kampen meten. Dat maakte de rijksdienst vrijdag bekend.
Door middel van video’s, enquêtes en een analyse van ongevallen wil Rijkswaterstaat bekijken of de vernieuwing effect heeft gehad. De N50 had tot voor kort slechts twee rijbanen. Dat is vorig jaar aangepast.De N50 stond lange tijd bekend als dodenweg. In 2005 vielen er bij ongevallen vijf dodelijke slachtoffers. Reden voor de toenmalige Verkeersminister Peijs om maatregelen te treffen. Over een lengte van 7 kilometer werd een zogeheten twee-plus-éénweg aangelegd. Dat betekent dat het tracé afwisselend bestaat uit één en twee rijstroken. De banen zijn gescheiden door een betonnen wand.
Hoewel de aanpassing van de weg nog moet worden geëvalueerd, blijkt dat er sinds de openstelling een halfjaar geleden veel ongevallen zijn gebeurd, waaronder twee met dodelijke afloop. „Opvallend is dat beide dodelijke ongevallen plaatsvonden op het deel van de weg dat niet is aangepast”, zegt H. Visser, onderzoeker bij Rijkswaterstaat. Ook valt op dat er bij de kruising ter hoogte van Zalkerbroek zeventien ongevallen waren. Rijkswaterstaat wilde aanvankelijk geen kruising in de autoweg, maar legde deze uit vrees voor financiële claims van de eigenaar van een wegrestaurant en hotel toch aan.
Hoewel de ongevallen nog nader moeten worden onderzocht, staat al wel vast dat het merendeel is veroorzaakt door menselijk falen, zei L. de Wart van Politie IJsselland. De politie houdt het wegdeel inmiddels zeven dagen per week in de gaten. Daaruit blijkt dat er veel te hard wordt gereden. „Een weggebruiker reed deze maand 180 op het deel waar 70 kilometer per uur is toegestaan.”
De resultaten van het verkeersonderzoek worden in september of oktober verwacht.