„Gelderland gaat zorgvuldig om met bomenkap”
BORCULO - In de Achterhoek ligt de motorzaag aan de stam van honderden monumentale bomen die te dicht langs 80 kilometerwegen staan. Een aantal leden van de Provinciale Staten bracht woensdag een bezoek aan Borculo om de situatie te bekijken.
Inwoners, de Bomenstichting en raadsleden uit de regio kwamen in het geweer. De provincie Gelderland zou honderden bomen willen kappen langs de provinciale wegen om de verkeersveiligheid te bevorderen. Dat zou betekenen dat alle bomen die minder dan 4,5 meter van het asfalt staan, tegen de vlakte moeten. „Dat vond ik al te gortig. Ik ben gekomen om te kijken of hier geen onverantwoorde dingen gebeuren”, zegt ChristenUnie-Statenlid Schuurman. Ook andere Statenleden noemen de geruchtenstroom over massale bomenkap de reden van hun komst.Op het gemeentehuis in Borculo ontzenuwt beleidsmedewerker van de provincie Wietse Bruggink de verhalen. Sinds 2001 heeft Gelderland slechts 2900 bomen verwijderd. Om ervoor te zorgen dat het bomenaantal op peil blijft, plantte de provincie 3500 nieuwe bomen aan. „De provincie kapt alleen bomen als dit nodig is voor een verbreding van een weg, de aanleg van een fietspad of parallelweg of als de bomen zo slecht zijn dat ze een gevaar vormen voor de verkeersveiligheid. Dit gebeurt heel zorgvuldig en altijd in overleg met de desbetreffende gemeente.”
Om het beleid inzichtelijk te maken, kregen de Statenleden woensdagmiddag een rondleiding in een busje langs verschillende wegen. Alle bomen langs de Hekweg tussen Borculo en Neede (N315) gaan als het aan de provincie ligt tegen de vlakte. De weg is te smal en moet worden verbreed. „De eiken staan vlak langs het wegdek. Dat is gevaarlijk voor het drukke verkeer. Bovendien tieren de bomen niet. Ze dragen veel te weinig blad”, verklaart Bruggink.
Langs de N822 tussen Borculo en Haarlo zijn veel beschadigde bomen te zien. „Dit wordt veroorzaakt door uitwijkende vrachtwagens”, meldt CDA-Statenlid Slinkman, tevens griffier van de gemeente Berkelland. „De weg is zo smal dat we hier 50 kilometer per uur moeten rijden om de buitenspiegels niet te verliezen.”
Slinkman vindt het onbegrijpelijk dat de provincie de bomen langs deze weg niet kapt. De weg staat niet op de nominatie om aangepakt te worden. „Dit is de gevaarlijkste weg van de Achterhoek. Laat Gelderland maatwerk leveren en niet alleen kijken naar wegen die op zijn lijstje staan.”
Over het algemeen zijn de Statenleden positief over het werkbezoek aan de Achterhoek. „Ik krijg het idee dat de provincie zorgvuldig omgaat met de bomenkap”, zegt Schuurman. Wel pleit hij -net als zijn collega Slinkman- voor meer maatwerk. „Gelderland moet niet rigoureus zijn richtlijnen opvolgen, maar per situatie kijken naar de beste oplossing.”