Omstreden Betuwelijn na tien jaar in gebruik
DEN HAAG (ANP) – Tien jaar geleden begon de bouw. Zaterdagmiddag opent koningin Beatrix de Betuwegoederenspoorlijn. Zij zal op het NS-station in Barendrecht een symbolische eerste trein laten vertrekken vanaf het rangeerterrein de Kijfhoek bij Zwijndrecht.
Het 160 kilometer lange spoor vanaf de Tweede Maasvlakte verbindt Rotterdam met het Duitse Ruhrgebied. Het eerste deel, de Havenspoorlijn die tot de Kijfhoek loopt, is sinds 2004 al in gebruik.De feestelijke opening van de Betuwelijn zal worden bijgewoond door tal van (ex-)verkeersministers. De goederenlijn kende echter een bewogen voorgeschiedenis. De opening is meermalen uitgesteld. Aanpassingen van de plannen, zoals een tunnel in plaats van een brug over het Pannerdensch Kanaal, kostten handenvol geld. De bouwkosten bedragen volgens de jongste prognoses uiteindelijk 4,7 miljard euro.
Tijdens de bouw rezen de kosten echter niet de pan uit. De extra uitgaven, voor onder andere geluidsmaatregelen, vergden 127 miljoen euro of bijna 3 procent van de totale kosten. „Een prestatie van formaat", concludeerde projectdirecteur Patrick Buck onlangs.
Sinds de Deltawerken is er volgens hem ook niet zo’n groot infraproject gerealiseerd. De allerlaatste techniek is gebruikt, bijvoorbeeld bij de drie in slappe bodems geboorde tunnels.
In totaal is 16 miljoen kubieke meter zand verplaatst, zijn er 130 viaducten en bruggen gebouwd en tunnels van in totaal 18 kilometer lengte. De Betuwelijn telt 600.000 dwarsliggers en 155 wissels.