Binnenland

Omstreden Betuwelijn na tien jaar in gebruik

DEN HAAG (ANP) – Tien jaar geleden begon de bouw. Zaterdagmiddag opent koningin Beatrix de Betuwegoederenspoorlijn. Zij zal op het NS-station in Barendrecht een symbolische eerste trein laten vertrekken vanaf het rangeerterrein de Kijfhoek bij Zwijndrecht.

16 June 2007 08:17Gewijzigd op 14 November 2020 04:51
ARCHIEFFOTO 2007 Luchtopname van het Container Uitwisselpunt Valburg. Op deze locatie worden treindelen uitgewisseld, een trein met lading voor verschillende bestemming gesplitst en goederenwagons met dezelfde bestemming gekoppeld. Op de achtergrond de A1
ARCHIEFFOTO 2007 Luchtopname van het Container Uitwisselpunt Valburg. Op deze locatie worden treindelen uitgewisseld, een trein met lading voor verschillende bestemming gesplitst en goederenwagons met dezelfde bestemming gekoppeld. Op de achtergrond de A1

Het 160 kilometer lange spoor vanaf de Tweede Maasvlakte verbindt Rotterdam met het Duitse Ruhrgebied. Het eerste deel, de Havenspoorlijn die tot de Kijfhoek loopt, is sinds 2004 al in gebruik.De feestelijke opening van de Betuwelijn zal worden bijgewoond door tal van (ex-)verkeersministers. De goederenlijn kende echter een bewogen voorgeschiedenis. De opening is meermalen uitgesteld. Aanpassingen van de plannen, zoals een tunnel in plaats van een brug over het Pannerdensch Kanaal, kostten handenvol geld. De bouwkosten bedragen volgens de jongste prognoses uiteindelijk 4,7 miljard euro.

Tijdens de bouw rezen de kosten echter niet de pan uit. De extra uitgaven, voor onder andere geluidsmaatregelen, vergden 127 miljoen euro of bijna 3 procent van de totale kosten. „Een prestatie van formaat", concludeerde projectdirecteur Patrick Buck onlangs.

Sinds de Deltawerken is er volgens hem ook niet zo’n groot infraproject gerealiseerd. De allerlaatste techniek is gebruikt, bijvoorbeeld bij de drie in slappe bodems geboorde tunnels.

In totaal is 16 miljoen kubieke meter zand verplaatst, zijn er 130 viaducten en bruggen gebouwd en tunnels van in totaal 18 kilometer lengte. De Betuwelijn telt 600.000 dwarsliggers en 155 wissels.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer