Criticaster trots op Betuweroute
DEN HAAG (ANP) - Johan de Bondt, hét gezicht van bestuurlijk verzet tegen de Betuweroute, is trots op de manier waarop de goederenspoorlijn tussen de haven van Rotterdam en Zevenaar uiteindelijk is aangelegd.
„Laten we eerlijk zijn, het is door alle aanpassingen de mooiste spoorlijn van Europa geworden”, zegt de voormalig VVD-gedeputeerde in de provincie Gelderland in een interview met het weekblad Binnenlands Bestuur, dat vrijdag verschijnt.De Bondt, tegenwoordig actief als dijkgraaf in en rond Amsterdam, staat te boek als de ”Man van 5 miljard”. Zo veel extra guldens werden besteed aan alle aanpassingen op het oorspronkelijke plan voor de Betuweroute. De aanpassingen werden afgedwongen door de tegenstanders van het oorspronkelijke plan van begin jaren ’90.
„Eind 1991, ik was toen net gedeputeerde in Gelderland, stonden opeens delegaties van een aantal gemeenten bij mij op de stoep”, herinnert De Bondt zich. „Ze waren net daarvoor overrompeld door de Betuwelijnplannen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. In 1992, zo hadden de gemeentebesturen te horen gekregen, zou de eerste schop in de grond gaan en in 1996 zou de eerste goederentrein rijden. Over de kosten werd niet gesproken en qua landschappelijke inpassing dacht men aan een boompje hier en een struikje daar. Op veel meer hoefden de gemeenten niet te rekenen.”
Bij de meeste bewindslieden kregen de Gelderse gemeenten, milieuorganisaties en omwonenden steevast nul op het rekest. Via de Tweede Kamer werd uiteindelijk toch nog een lange reeks aanpassingen afgedwongen. „Wij waren niet tegen de Betuwelijn, maar hij moest wel goed in het landschap worden ingepast”, aldus De Bondt.
De ’verzetsleider’ is zaterdag in Barendrecht aanwezig bij de ingebruikname van de spoorlijn. Niet iedereen zal hem daar met open armen ontvangen. De Bondt: „Er zijn mensen, met name voormalige ministers, van wie ik weet dat ze koude rillingen krijgen als ze mijn naam horen.”