Binnenland

NMa legt bouwer Heijmans boete op

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft Heijmans Beton- en Waterbouw beboet omdat de NMa medewerkers van die onderneming niet mocht horen over de aanleg van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam. De bouw van de metrolijn wordt ook onderzocht door de parlementaire enquêtecommissie bouwnijverheid.

ANP
4 September 2002 10:43Gewijzigd op 13 November 2020 23:47

De gemeente Amsterdam maakte bij de NMa melding van een e-mail die per abuis bij de gemeente binnenkwam. De e-mail was afkomstig van Heijmans en gericht aan het Franse Soletanche, een onderaannemer van Heijmans. De Nederlandse bouwgigant waarschuwde daarin Soletanche niet samen te werken met het Duitse bedrijf Max Bögl bij de bouw van het station Rokin, omdat Bögl te lage prijzen vroeg.

Door met de Duitsers in zee te gaan, zou de gemeente -die toch al met het probleem zat dat de nieuwe metrolijn steeds duurder uitviel- het idee kunnen krijgen dat Heijmans het station Vijzelgracht goedkoper zou kunnen bouwen.

Directeur M. Kroezen, bij Heijmans belast met de metrolijn, zei voor de enquêtecommissie dat de metrolijn zo duur uitvalt omdat de gemeente Amsterdam „niet kan calculeren.” Als Heijmans het project had uitgevoerd voor het bedrag dat de gemeente had geraamd, zou de onderneming „harakiri” hebben gepleegd. Kroezen beschuldigde op zijn beurt Amsterdam van „leurgedrag”, het op een onterechte manier tegen elkaar uitspelen van aannemers om een lagere prijs te bedingen.

De gemeente Amsterdam betwist dit. „Station Rokin wordt niet gebouwd door Heijmans, maar wel binnen de ramingen aanbesteed. Na raadpleging van externe deskundigen is bij de tweede aanbesteding een nieuwe raming op tafel gekomen die wel degelijk bleek te voldoen”, laat een woordvoerder van verantwoordelijk wethouder G. Dales weten. Bovendien wijst hij erop dat Heijmans bij andere onderdelen wel meedoet.

J. van den Hoven, lid van de raad van bestuur van Heijmans, zei voor de commissie dat zijn onderneming niets moest hebben van het verboden vooroverleg tussen aannemers bij aanbestedingen, maar de commissie had daar duidelijk twijfels over.

De NMa onderzoekt of de handelwijze van Heijmans in strijd is met de Mededingingswet. Aan het bedrijf is wegens de weigering de medewerkers te laten horen de hoogst mogelijke boete opgelegd van drie keer 4500 euro. Ook andere bouwondernemingen hebben medewerking aan de NMa bij het onderzoek op bepaalde onderdelen geweigerd. De NMa wil ook die bedrijven aanpakken.

In een reactie op de boete stelt Heijmans dat het de rechtmatigheid van de boete betwist. Het bedrijf heeft alle medewerking verleend aan de NMa door een woordvoerder aan te wijzen en toegang te verlenen tot alle gewenste ruimten, documenten en apparatuur. Heijmans zegt dat de voor verhoor benaderde medewerkers van Heijmans zelf hebben aangegeven dat informatie via de woordvoerder kon worden verkregen.

De NMa verwacht in oktober de resultaten van het onderzoek naar de Noord/Zuidlijn bekend te maken. De gemeenteraad van Amsterdam moet al op 2 oktober beslissen of hij 130 miljoen euro extra in de metrolijn wil steken. Voor wethouder Dales zijn de late onderzoeksresultaten van de NMa geen reden de besluitvorming uit te stellen.

„De bewuste e-mail gaat over de stations Rokin en Vijzelgracht. Inmiddels is duidelijk dat Heijmans die niet gaat bouwen. Bovendien, als er sprake zou zijn van fraude, is dat in algemeen-rechterlijke zin altijd te verhalen”, laat de wethouder via zijn woordvoerder weten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer