PvdA moet identiteit versterken
DEN HAAG - De PvdA gaat gebukt onder een onvoltooid proces van inhoudelijke vernieuwing (resulterend in een inhoudelijk tekort), een onduidelijke identiteit en een tekortschietende regie, vooral in campagnetijd. De partij moet herideologiseren: haar standpunten moeten duidelijk te herleiden zijn tot haar beginselen.
Dat schrijft de commissie-Vreeman in haar vrijdag gepresenteerde rapport. De commissie werd ingesteld na de grote verkiezingsnederlaag in november vorig jaar, toen de PvdA negen zetels verloor.Het rapport van de commissie spitst zich vooral toe op de „mislukte” verkiezingscampagne. De PvdA slaagde er niet in om door te komen met haar boodschap en slaagde er evenmin in om geruchtmakende CDA-aanvallen op haar voorstellen inzake de AOW te pareren. Het AOW-plan hield de PvdA maandenlang in een „wurggreep” en bracht veel kiezers aan het twijfelen over de zekerheden die de partij te bieden had.
De campagne, concludeert de commissie, „werd gekarakteriseerd door fouten, inefficiëntie, besluiteloosheid en gebrek aan onderling vertrouwen.” Ook was er sprake van gebrek aan regie: niet duidelijk was wie nu daadwerkelijk de leiding had.
Lijsttrekker Bos, vervolgt de commissie, had geen duidelijk antwoord op de tactiek van het CDA om hem neer te zetten als draaikont. Bovendien botste het beeld van Bos in een spijkerbroek op de zeepkist met het imago van aanstaand premier.
Op verzoek van de partijtop, onder wie Bos, is aan het commissierapport een passage toegevoegd waarin staat dat de PvdA ook bij een vlekkeloos verlopen campagne de verkiezingen hoogstwaarschijnlijk niet had gewonnen.
De commissie-Vreeman beveelt de PvdA aan om op de kandidatenlijst voortaan niet meer strak vast te houden aan een om-en-omverdeling van mannen en vrouwen op de lijst, maar meer te kijken naar kwaliteit.
Waarnemend partijvoorzitter Koole en partijleider Bos omarmen het rapport van Vreeman „zonder voorbehoud.” Bos zei gisteren dat hij zijn verantwoordelijkheid voor de fouten in de campagne accepteert. Hij zei dat de campagne eerder had geleden onder een teveel aan inhoud dan onder een tekort. „We konden niet in één zin uitleggen waarom mensen op de PvdA moesten stemmen.”
Koole herkent zich in het beeld dat de commissie schetst van de verkiezingscampagne en erkent dat het profiel van de PvdA sterker kan worden door beleid weer aan beginselen te koppelen.