Binnenland

Tandartsen ontkennen toename klachten

NIEUWEGEIN - Er is geen sprake van een toename van het aantal klachten over de tandartszorg in Nederland.

Binnenlandredactie
18 May 2007 22:43Gewijzigd op 14 November 2020 04:46

Dat zegt een woordvoerder van de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) in reactie op een inventarisatie van Cliëntenbelang Utrecht. Volgens Cliëntenbelang signaleren de meeste regionale patiëntenplatforms een groeiende ontevredenheid. Het aantal klachten zou met 25 tot 30 procent zijn gestegen.Volgens het NMT zijn de cijfers echter al jaren stabiel. „Van de 7100 tandartsen in Nederland doen er zo’n 6000 mee aan onze klachtenregeling. Uit zo’n 30 miljoen patiëntencontacten die deze groep per jaar heeft, komen slechts zo’n 400 klachten voort. Daarvan verdwijnt de helft als we meer informatie verstrekken. Van de overige 200 worden er globaal 150 door bemiddeling opgelost. Van de overige 50, die bij de centrale klachtencommissie terechtkomen, blijken er 20 à 25 gegrond te zijn.”

Cliëntenbelang legt een verband tussen de groei van het aantal klachten en de toename van het aantal commerciële tandartspraktijken. „Daar gaan we volgende week over praten”, zegt de NMT-woordvoerder. „Die praktijken onttrekken zich aan ons zicht. We nemen de signalen serieus, maar het algemene beeld is wel anders dan nu wordt gezegd.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer