Planbureau tegen huizen dichter bij Schiphol
DEN HAAG (ANP) - Het Ruimtelijk Planbureau is gekant tegen woningbouw dichter bij Schiphol. Tegelijk moet de luchthaven de huidige vliegcapaciteit beter benutten, blijkt uit een woensdag verschenen advies. Verkeersminister Eurlings nam het eerste exemplaar van de studie in ontvangst.
In het rapport pleit het RPB voor het consequent handhaven van het huidige stringente ruimtelijk beleid, tegen de druk van gemeenten in, indien het kabinet vasthoudt aan het mainportbeleid voor Schiphol.Ook het nieuwe provinciebestuur van Noord-Holland wil dichterbij, binnen de zogenoemde geluidsgrens, huizen bouwen om dorpen als Abbenes, die kampen met vergrijzing, voor leegloop te behoeden.
Volgens het planbureau is mede door consequente ruimtelijke ordening, Schiphol „relatief goed” ingepast in zijn omgeving. Schiphol scoort beter dan Heathrow (Londen), Orly en Charles de Gaulle bij Parijs en Frankfurt, die voor veel meer geluidsoverlast zorgen.
Anderzijds moet Schiphol zijn capaciteit beter gebruiken, stelt het RPB. „Door lawaaiige vliegtuigen en nachtvluchten te beperken kunnen binnen dezelfde geluidsruimte veel meer moderne vliegtuigen worden afgehandeld.”
Een andere optie is het uitplaatsen van prijsvechters en zakelijke vluchten naar regionale vliegvelden zoals Lelystad Airport. Relatief weinig mensen zullen daar last hebben van vliegtuiglawaai. Schiphol kan dan zelf zijn positie als intercontinentale ”hub” (overstapluchthaven) versterken.
Regionale luchthavens worden volgens het RPB bovendien steeds populairder. Ze zijn sneller bereikbaar, overzichtelijk, de afhandeling gaat er sneller en parkeren is er goedkoop. Voor Schiphol zijn ze geen bedreiging, omdat ze een beperkte capaciteit hebben.
Het planbureau waarschuwt tegelijk dat „veel duidelijker” dan tot nu toe rekening gehouden wordt met onzekerheden en met lagere groei en zelfs stagnatie van de vraag naar luchtvaart. Instabiele allianties, zoals die tussen Sabena en Swissair, maar ook gebeurtenissen als de Irakoorlog, de aanslagen van 11 september en de SARS-crisis kunnen de luchtvaart sterk beïnvloeden.