Opnieuw minder doden in het verkeer
DEN HAAG - Het aantal verkeersdoden is opnieuw gedaald. Vorig jaar overleden 811 mensen door ongevallen in het verkeer, tegen 817 in 2005. In 2010 moet dat aantal nog verder zijn gedaald tot 750.
„Het wordt nog een hele kluif om die doelstelling te halen”, zei minister Eurlings van Verkeer maandagmorgen bij de presentatie van de verkeersongevallencijfers. Hij is „tevreden” over de daling van het aantal verkeersdoden. „Op Malta na doet Nederland het beter dan welk ander land in de wereld op het gebied van verkeersveiligheid.” Toch is hij niet euforisch. „Helemaal niet zelfs; 811 mensen zijn weggerukt uit hun gezin en familie. Het verdriet dat daarachter schuilgaat, is niet te overzien.”De toenemende vergrijzing heeft een negatieve invloed op de verkeersveiligheid, zo blijkt uit de cijfers van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer en het Centraal Bureau voor de Statistiek. In het verkeer kwamen meer 65-plussers kwamen, vooral 80-plussers.
Dat is „reden tot zorg”, aldus Eurlings. „We moeten rekening houden met ouderen in het verkeer”, zei ANWB-directeur G. van Woerkom maandagmorgen. De minister is het met hem eens: „Het gedrag van mensen moet veranderen. Ongeduld en agressie jegens ouderen moet minder worden. Waarden en normen beginnen niet alleen thuis, maar ook achter het stuur.”
Het aantal verkeersdoden onder 12- tot 15-jarigen is fors gestegen: van 16 in 2005 naar 25 vorig jaar. In de leeftijdscategorie 16-34 jaar daalt het aantal verkeersdoden. Vorig jaar kwamen meer fietsers om in het verkeer (216) dan in 2005 (181).
Directeur J. Goos van Veilig Verkeer Nederland constateerde vanmorgen dat de dodehoekspiegel bij vrachtwagens niet werkt. Vorig jaar vielen 26 doden als gevolg van een ongeval met een rechtsafslaande auto, tegen 16 in 2005.
Van Woerkom en Goos zeiden allebei dat de verkeersveiligheid weliswaar toeneemt, maar dat mensen zich in het verkeer toch onveiliger zijn gaan voelen. Eurlings pleitte in reactie daarop voor verkeersonderwijs op middelbare scholen en kondigde een keiharde aanpak aan van mensen die met alcohol op achter het stuur kruipen.