Wilde staking van taxichauffeurs op Schiphol
Taxichauffeurs van Schiphol Taxi zijn donderdag aan het eind van de morgen een wilde staking begonnen. Zij weigeren nog langer passagiers mee te nemen van de officiële standplaats voor de aankomsthal. Tientallen taxichauffeurs blokkeren de doorgang naar deze opstapplaats, die daardoor vrijwel leeg is.
De taxichauffeurs van Schiphol Taxi voeren actie tegen een uitspraak van de rechtbank in Haarlem. De rechtbank verklaarde deze week een boete van de Koninklijke Marechaussee aan een taxichauffeur zonder Schipholvergunning ongeldig. Alle taxichauffeurs kunnen nu hun diensten aanbieden op de luchthaven, ook de ’vrije rijders’ die daarvoor geen toestemming hebben van Schiphol.
Aan het eind van de morgen arriveerde directeur D. Grijpink van Taxi Centrale Amsterdam (TCA). Hij sprak een honderdtal chauffeurs in de aankomsthal toe. Grijpink wil gaan praten met de minister en de luchthaven over het ronselen door ’illegale’ chauffeurs. Volgens Grijpink lichten de ’kakkerlakken’ klanten op en bezorgen ze de branche een slechte naam.
Hij riep de actievoerders op ook te gaan ronselen tot de regels zijn aangepast. Weliswaar geldt een verbodsbepaling voor het ronselen van klanten op Schiphol, maar volgens de rechter is deze te ruim geformuleerd en daarom niet rechtsgeldig. De taxichauffeurs gaan donderdagmiddag hun diensten hervatten, omdat Grijpink niet de goodwill van de luchthaven wil verspelen.
TCA vormt samen met taxibedrijf Bergisch Boekhoff en Frissen (BB&F) en vijf kleinere taxibedrijven Schiphol Taxi. Ongeveer driehonderd taxi’s hadden op Schiphol het exclusieve recht om gebruik te maken van de officiële taxistandplaats voor de aankomsthal. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) haalde vorig jaar een streep door dit exclusiviteitsrecht. Na een overgangsperiode moet op Schiphol, net als in de rest van Nederland, de vrije markt zijn werk gaan doen.
Een taxichauffeur van BB&F zegt geen problemen te hebben met de vrije rijders. Met de NMa is vorig jaar overeengekomen dat een op vier taxi’s op de standplaats voortaan een zo’n vrije rijder moet zijn. De chauffeur heeft wel problemen met „de duizend vrachtjes die zij elke dag van ons stelen.” Hij doelt daarmee op de ronselpraktijken van de vrije rijders, het opwachten van klanten in de aankomsthal.