Sieraden steeds uitbundiger
Sieraden worden steeds uitbundiger. Opvallende kleuren en opzichtige accessoires zijn in de mode.
Het is ook een ’must’ om meer dan één horloge te hebben. Niet om de tijd te zien, maar als onderdeel van de outfit. Dit blijkt uit een dinsdag verschenen rapport van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).
Het afgelopen jaar is 3 procent meer bij de juwelier besteed, een bedrag van 1,1 miljard euro. Dit komt neer op ongeveer 69 euro per hoofd van de bevolking. De stijging is niet veroorzaakt doordat er meer is gekocht, maar wel duurder.
Uit het rapport blijkt dat de verkochte sieraden uitbundiger zijn dan de afgelopen jaren. „De colliers worden zwaarder en mensen dragen opvallende kleuren edelstenen”, aldus een woordvoerster van HBD. Behalve de ’noodzaak’ om meer dan één horloge te bezitten, is het merk ook erg belangrijk. „Het logo is een statusmerk geworden en moet daarom goed zichtbaar zijn.”
De trend van groot, opzichtig en duur staat lijnrecht op het modebeeld van de jaren ervoor. Toen mochten sieraden niet opvallen. De oorbellen, kettingen en armbanden waren klein, discreet en onopvallend. Het motto ”less is more” (minder is meer) is volgens het HBD het afgelopen jaar vervangen door ”more is more” (meer is meer).