Krantenoplage daalde in vierde kwartaal
AMSTERDAM (ANP) – De totale oplage van de dagbladen in Nederland is in het vierde kwartaal van 2006 iets gedaald naar 3.768.964. Enkele kranten zagen hun oplage stijgen, maar de meerderheid moest het met minder abonnees stellen ten opzichte van het vierde kwartaal in 2005. De oplage van de gratis kranten steeg 1,4 procent naar 980.294. HOI, het Instituut voor Media Auditing maakte de cijfers dinsdag bekend.
Tot de stijgers behoorden Trouw, Het Financieele Dagblad en Het Parool. Deze drie scoren al langer bovengemiddeld. Nieuwe stijger is het Eindhovens Dagblad. De krant stapte in oktober als eerste van zeven regionale titels van uitgever Wegener over op tabloidformaat. De andere zes volgden begin dit jaar. De oplage van het Eindhovens Dagblad steeg met bijna 6 procent ten opzichte van 2005 tot 124.353.De Telegraaf blijft de grootste krant van Nederland met een oplage van bijna 700.000. De oplage daalde wel 4,7 procent. De zondageditie verscheen in iets lagere oplage van 665.505, een daling van 2,1 procent. De zondageditie van De Twentsche Courant Tubantia steeg licht met 0,4 procent tot 54.692.
De nieuwe formule van het AD met verschillende regionale edities lijkt nog niet aan te slaan. De oplage daalde met ruim 12 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2005 tot 489.043. Alleen de Barneveldse Krant kreeg nog zwaardere klappen. Met een daling van meer dan 20 procent verscheen de kleinste regionale krant van Nederland in een oplage van 11.588.
Ook de publiekstijdschriften deden het eind 2006 minder goed. De totale oplage daalde 2,8 procent tot 24,9 miljoen exemplaren.