Honderden huizen bij nieuw station Kampen
KAMPEN - Bij het nog te bouwen treinstation Kampen-Zuid moeten 880 woningen en een fors aantal kantoren komen. De locatie ten zuiden van woonwijk De Maten is nu nog landbouwgebied. Het station wordt onderdeel van de Hanzelijn, de treinverbinding Lelystad-Zwolle.
De gemeente wil voornamelijk woningbouw voor starters, ouderen en kleine huishoudens laten bouwen. Verder komt er een wijkvoorziening en is er ruimte voor gebouwen voor onderwijs, cultuur en sport. Uit onderzoek van de gemeente blijkt dat er tevens behoefte is aan kantoren in Kampen. Het totale oppervlakte van het te ontwikkelen gebied is 22 hectare.Omdat de woningen langs de spoorlijn komen te liggen, waar in de toekomst ook gevaarlijke stoffen over vervoerd mogen worden, is ook onderzoek gedaan naar de risico’s. Het onderzoek wijst uit dat er geen belemmeringen zijn voor de ontwikkeling van de stationslocatie.
Vlak bij het station maakt de gemeente ook ruimte voor nieuwbouw van het reformatorische Hoornbeeck College. Het gebied is momenteel in eigendom van twee projectontwikkelaars en de gemeente. „In 2011 moet de schop de grond in”, aldus een gemeentewoordvoerder. Een jaar later is het station gereed. De Kamper gemeenteraad buigt zich eind april over het collegevoorstel voor woningbouw.
De aanleg van de 50 kilometer lange spoorlijn Lelystad-Zwolle startte eind vorig jaar. De 901 miljoen euro kostende Hanzelijn is de eerste geheel nieuwe spoorlijn voor personenvervoer sinds de voltooiing van de Flevolijn eind jaren ’80, de hogesnelheidslijn niet meegerekend.
Op het traject komen twee nieuwe stations, in Dronten en Kampen. De lijn verbindt Zwolle met Lelystad en moet tevens de verbinding tussen de Randstad en het noorden van het land verkorten. Ook moet het traject de drukte op de Gooilijn (Amsterdam-Hilversum-Amersfoort) en de Veluwelijn (Amersfoort-Zwolle) verminderen. Eind 2012 rijden de eerste treinen op de nieuwe Hanzelijn, zo is de planning van spoorwegbeheerder ProRail.