Vrees voor vertraging rekeningrijden
DEN HAAG - De invoering van het rekeningrijden dreigt vertraging op te lopen. Minister Eurlings van Verkeer waarschuwt de Tweede Kamer dat rond Galileo, het Europese systeem voor navigatiesatellieten, problemen zijn ontstaan.
Als Galileo vertraagd wordt ingevoerd, kan dat ook gevolgen hebben voor de introductie van rekeningrijden, aldus Eurlings. Hij wil tijdens zijn eerste Europese ministerraad over bijna drie weken (22 maart) in Brussel de zaak aankaarten.Eurlings wil dat de Europese transportministers zich er duidelijk voor uitspreken dat er vaart wordt gezet in de onderhandelingen over het concessiecontract.
De beoogde exploitanten van Galileo zijn volgens bronnen zo aan het ruziën, dat het onwaarschijnlijk is dat het Europese systeem voor navigatiesatellieten in 2011 kan worden ingevoerd. Vertraging kan er op termijn voor zorgen dat de mogelijkheden die Galileo biedt, zoals voor de introductie van een kilometerprijs, „in eerste instantie niet benut kunnen worden”, aldus Eurlings. Er kunnen ook problemen ontstaan bij Nederlandse bedrijven die nu betrokken zijn bij de ontwikkelingsfase van het systeem.
De onenigheid tussen de exploitanten gaat volgens Eurlings over de verdeling van de werkzaamheden. De bedrijven hebben, onder druk van Brussel en de Duitse EU-voorzitter, een ”roadmap” toegezegd. De informatie zou kort voor de Europese ministerraad beschikbaar komen. Als een oplossing wordt bereikt, kunnen de onderhandelingen volgens Eurlings worden hervat.
De Duitse industrie vreest al vertraging tot 2014. De Duitse verkeersminister Wolfgang Tiefensee zei recent zelfs dat de realisering van het project in gevaar is.
Volgens de Europese ruimtevaartorganisatie ESA ligt Galileo echter op schema. Een woordvoerster zei vrijdag dat alle dertig satellieten binnen vier jaar beschikbaar zullen zijn. De eerste vier, die het basissysteem vormen, zullen in 2008 of 2009 op hun plaats hangen, verwacht ESA.