Beste dagbladadvertentie van Astma Fonds
AMSTERDAM (ANP) – De advertentie “Living the brand” van het Astma Fonds is door krantenlezers gekozen tot beste dagbladadvertentie van het afgelopen jaar. De advertentie werd bekroond met de titel Dagbladgoud 2006.
Een vakjury bekroonde de advertentie “Thank you for flying CIA” van Amnesty International met het Vakgoud 2006. Organisator Cebuco maakte dit donderdag bekend.In de week van 5 tot en met 12 februari vond voor de tweede keer de publieksverkiezing van de beste dagbladadvertentie plaats. In totaal hebben zo’n 50.000 mensen hun stem uitgebracht. Juryvoorzitter Marjolein Moorman noemde het verrassend dat het Astma Fonds de publieksprijs heeft gewonnen. „Het is een mooie, pakkende advertentie, maar het gebeurt niet vaak dat angstopwekkende boodschappen favoriet zijn bij het publiek. Meestal scoren humor en vertedering".
De zeskoppige jury koos de winnaar van het Vakgoud. „We hebben gekozen voor de Amnesty–advertentie, omdat deze advertentie naar onze mening zeer goed gebruik heeft gemaakt van de actualiteit en de kracht van het medium. De advertentie is als het ware zelf een nieuwsitem, met een treffende foto en krachtige pay off. De advertentie is nauwelijks te ontwijken en zet aan tot denken. Een zeer sterke advertentie die heel goed duidelijk maakt waar Amnesty voor staat", aldus Moorman.
Op 7 maart nemen de winnaars tijdens een speciale lunch hun prijs in ontvangst.