Binnenland

Peijs start aanleg Hanzelijn

KAMPEN (ANP) – De aanleg van de 50 kilometer lange spoorlijn Lelystad–Zwolle begint op 30 januari. Minister Peijs van Verkeer verricht het startsein van de ruim 901 miljoen kostende Hanzelijn.

17 January 2007 18:23Gewijzigd op 14 November 2020 04:27

De Hanzelijn is de eerste geheel nieuwe spoorlijn voor personenvervoer sinds de voltooiing van de Flevolijn eind jaren tachtig, de hogesnelheidslijn niet meegerekend. „De minister verricht de starthandeling dichtbij de toekomstige tunnel onder het Drontermeer bij Kampen, waar nu al de eerste grondwerkzaamheden worden verricht", meldde een woordvoerster van Prorail woensdag.Op het traject komen twee nieuwe stations, in Dronten en Kampen. Het tracé wordt gebouwd voor een snelheid van 200 kilometer per uur, uitgezonderd in een bocht bij Kampen langs de N50. De treinen zullen in eerste instantie met een snelheid van 160 kilometer per uur rijden. De reistijd tussen Lelystad en Zwolle is 30 minuten.

Over de IJssel komt bij Hattem een nieuwe spoorbrug. Deze gemeente strijdt nog altijd fel tegen de komst van de brug. Hattem wil liever een tunnel. Verder gaat de lijn bij Lelystad onder de A6 door en kruist het de A28 bij Hattemerbroek met een viaduct. De eerste jaren wordt gewerkt aan de tunnel onder het Drontermeer. Pas vanaf 2010 wordt het spoor op het traject zichtbaar.

De lijn verbindt niet alleen Zwolle met Lelystad, maar moet ook de verbinding tussen de Randstad en het noorden van het land verkorten. Ook moet het traject de drukte op de Gooilijn (Amsterdam–Hilversum–Amersfoort) en de Veluwelijn (Amersfoort–Zwolle) verminderen. Eind 2012 rijden de eerste treinen op de nieuwe Hanzelijn, aldus Prorail.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer