Onrust om hoogspanningsstation
BREUKELEN - Inwoners van de gemeente Breukelen zijn bezorgd over de komst van een nieuw hoogspanningsstation. Dat bleek maandagavond tijdens een bewonersavond waar de gemeente, netwerkbeheerder TenneT en energiebedrijf Eneco hun plannen uit de doeken deden.
De locatie bij het dorpje Kortrijk waar het complex van ongeveer 1,7 hectare moet komen, ziet er nu nog rustig uit. Het zijn enkele groene weilanden met wat knotwilgen erlangs. Vlak daarachter liggen de spoorlijn van Amsterdam naar Woerden en de snelweg A2. Een langgerekt zandduin completeert het beeld. Daar wordt een viaduct gemaakt. Alleen enkele hoogspanningsmasten duiden op het transport van elektriciteit.Daar moet snel verandering in komen. TenneT en Eneco willen juist hier een hoogspanningsstation bouwen, omdat de lijnen van de twee bedrijven elkaar in deze omgeving dicht naderen. De bouw moet ervoor zorgen dat Utrecht, en dan vooral de nieuwbouwwijk Leidsche Rijn, in de toekomst genoeg stroom krijgt. Het station moet in januari 2009 klaar zijn. Er komt onder andere een transformatorstation van 8 meter hoog en een bedieningsgebouw van 4 meter hoog. Twee al bestaande hoogspanningsmasten worden aangepast. Ze worden 6 meter breder (van 22 naar 28 meter) en aanzienlijk hoger, omdat op een veilige hoogte de spoorlijn te kruisen. Aan de huidige hoogte van 37 meter wordt bij een mast 10 meter toegevoegd en bij een andere 20 meter.
Veehouder N. Rietveld uit Kortrijk is niet blij met het nieuwe station. Zijn boerderij staat pal tegenover de plaats waar het moet komen. „Er ligt bijvoorbeeld een hoofdgasleiding. Bovendien loopt er een spoorlijn pal langs. Daarover worden gevaarlijke stoffen vervoerd. Die gaan straks op enkele meters langs het hoogspanningsstation.”
Peter Ineveld woont 200 meter verderop. Ook hij is fel tegen. „Toen we eind vorig jaar hoorden dat het hier moest komen, hebben we meteen het Actiecomité Hoogspanning Groene Hart opgericht. „Ik maak me zorgen over de combinatie van de elektriciteit en de uitstoot van fijnstof door het verkeer op de snelweg A2.”
Vooral de locatie wekt ontevredenheid, zo bleek maandag op de drukbezochte bewonersavond in een zaal van de brandweerkazerne. Nog voordat wethouder Wiersema aan zijn inleiding kan beginnen, staat een van de ongeveer zeventig belangstellenden op en vraagt luidkeels aan de wethouder of de plannen al vast staan of dat er nog inspraak mogelijk is. Hij krijgt bijval van enkele andere bewoners.
Er waren aanvankelijk tien mogelijke locaties. Een medewerker van TenneT legt uit dat negen daarvan afvallen, onder andere vanwege de aanwezigheid van bebouwing. Wanneer hij aangeeft dat een beoogde locatie niet mogelijk is omdat die is aangemekt als natuurgebied, krijgt hij hoongelag over zich heen. Volgens de omwonenden is die plaats niet meer dan een veredeld stuk moeras.
Vragen zijn er over de veiligheid. Er loopt namelijk een gaslijn door het gebied. De TenneT-woordvoerder antwoordt dat het geplande station op 100 meter van de gaslijn blijft, terwijl 75 meter de richtlijn is. Toch is een van de bewoners niet gerust. Ze wil weten wat er gebeurt als er een trein met gevaarlijke stoffen ontspoort en tegen het hoogspanningsstation rijdt. Die kans is volgens deskundigen echter erg klein. In het geval van calamiteiten zullen de gevolgen wat elektriciteit betreft beperkt blijven tot het hoogspanningsstation.
De mogelijke gezondheidsrisico’s voor de omgeving houden de omwonenden flink bezig. Er zijn veel vragen over magnetische velden. Woordvoerder Beerlage van onderzoekadviesbureau KEMA zegt dat de zogeheten veldsterkte, ondanks de uitbreiding van de masten, sterk zal afnemen. Dat komt door een gewijzigd ontwerp van de masten. Bovendien hebben wetenschappers volgens Beerlage geen bewijs kunnen leveren dat de masten ziektes als leukemie tot gevolg hebben.
Tot en met volgende week dinsdag kunnen inwoners van Breukelen nog bezwaren indienen tegen de situatie. Er zijn al meerdere bezwaarschriften binnen. Daarna zal het gemeentebestuur er zich over buigen. Als het hoogspanningsstation inderdaad in Kortrijk komt, wordt dit voorjaar nog de grond bouwrijp gemaakt. Eind dit jaar moet de bouw dan beginnen en uiterlijk op 1 januari 2009 moet het station operationeel zijn.