Spoorbrug snel op z’n plaats
De plaatsing van de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht is heel soepel verlopen. De brug is in de nacht van zaterdag op zondag al op zijn plaats gelegd.
De bouwvakkers ondervonden zaterdag bij de plaatsing van de 5000 ton zware brug geen hinder van het weer. De scheepvaart kon ook eerder dan verwacht weer op gang komen.
De spoorbrug is de afgelopen maanden op de oever van het kanaal gebouwd. De uiteinden waren vorige week op platformwagens met in totaal zo’n 700 wielen geplaatst. Die fungeerden aan de ene zijde alleen om de brug te laten draaien. De wagens aan de andere zijde van de brug reden zaterdagmorgen een ponton op. Dat werd vervolgens naar de overkant van het kanaal gevaren, waar de wagens er weer afreden. Die operatie was zaterdagmiddag al afgerond.
De 23 miljoen euro kostende brug kreeg de naam Werkspoorbrug. De oeververbinding wordt midden volgend jaar in gebruik genomen. De huidige spoorbrug, de Demkabrug, wordt dan tijdelijk buiten gebruik gesteld vooreen opknapbeurt. In 2005 komen beide bruggen in functie als onderdeel van het dan geheel tot vier sporen verdubbelde spoortraject tussen Utrecht en Amsterdam.