Binnenland

Op tijd rijden vergroot kans spoorongeluk

DEN HAAG - De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) waarschuwt de Nederlandse Spoorwegen en andere spoorbedrijven dat het streven om op tijd te rijden (punctualiteit) de kans op ongelukken vergroot.

Binnenlandredactie
5 December 2006 11:54Gewijzigd op 14 November 2020 04:20

Dit blijkt uit een IVW-rapport dat minister Peijs (Verkeer) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, bevestigde een woordvoerder van de inspectie dinsdagmorgen. Bij de pogingen de punctualiteit te vergroten „mag voor ons de veiligheid niet in het geding komen”, noteert de IWV.Twee weken geleden deden zich treinbotsingen voor bij Arnhem en in Rotterdam. Nog geen week later botsten twee passagierstreinen bijna op elkaar bij Hilversum. Het spoorverkeer ondervond dagenlang ernstige hinder van de ongelukken.

De inspectie is druk bezig met onderzoek naar de oorzaak van de spoorongelukken. Volgens ooggetuigen reed de machinist van de betrokken goederentrein in Rotterdam door rood. Volgens de inspectie is zo’n conclusie een tikkeltje voorbarig, maar de IVW onderzoekt wel die mogelijkheid.

Het irriteert de machinistenvakbond VVMC dat zo snel met een beschuldigende vinger naar de treinbestuurder wordt gewezen. Volgens de VVMC hechten spoorbedrijven veel belang aan de punctualiteit. „Het gaat er nog te veel om dat de treinen op tijd vertrekken”, aldus bestuurder Wim Eilert. „We moeten voor veiligheid kiezen.”

De VVMC pleit er daarom bij de NS, andere spoorbedrijven en de Haagse politiek voor dat met onmiddellijke ingang wordt afgestapt van deelrijwegen, waarbij treinen van dezelfde spoorbaan gebruik kunnen maken.

Bij Rotterdam bestond zo’n deelrijweg. Zolang het nieuwe beveiligingsysteem ATB++ niet is ingevoerd, dat ook bij lage snelheden tot een automatische noodstop leidt bij het negeren van seinen, moet je stoppen met deelrijwegen, aldus Eilert. „Anders heb je daar een vergroot risico op treinbotsingen.”

Volgens spoorbeheerder ProRail duurt het tot 2009 voordat op duizend knelpunten dit betere systeem volledig kan worden geïnstalleerd. Maar VVMC krijgt voorlopig geen gehoor bij ProRail met deze wens.

De NS streeft naar een punctualiteit van 86 procent. Vorige week bleef de punctualiteitsscore steken op 74,9 procent. Een week eerder lag de score op 65,1 procent. De NS was dinsdagmorgen niet bereikbaar voor commentaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer