Binnenland

Tranen en applaus bij vertrek Norfolk Line

SCHEVENINGEN - De veerboot van Norfolk Line vertrekt zaterdag voor het laatst vanuit Scheveningen. Het schip maakt de symbolische tocht naar zijn nieuwe standplaats Vlaardingen. Scheveningers zwaaien het blauwe gevaarte uit; de een met een brok in de keel, de ander met applaus.

Sandra Abbenhuis
24 November 2006 22:08Gewijzigd op 14 November 2020 04:18

De Norfolk Line was meer dan veertig jaar in Scheveningen gevestigd. In 2005 besloot het bedrijf naar Vlaardingen te vertrekken. In de Scheveningse haven was voor de steeds groter wordende schepen (tegenwoordig 200 meter lang) onvoldoende ruimte om te manoeuvreren. Dat ruimtegebrek beperkte de groeikansen voor het bedrijf. Pogingen om tot een oplossing te komen, strandden.Met het vertrek van de Norfolk Line komt een groot terrein vrij. Inmiddels is de discussie over de invulling daarvan in volle gang. Want het vertrek van de Norfolk Line markeert tevens een historisch moment voor de toekomst van Scheveningen: wordt de haven volgebouwd met dure appartementen of zal de visserij meer ruimte krijgen om zo weer een vitale bedrijfstak te worden?

Vorige maand presenteerden vier projectontwikkelaars een visie voor het havengebied, in opdracht van de gemeente Den Haag. Binnenkort zal het college uit die vier visies een eigen standpunt destilleren, waarna de gemeenteraad en de Scheveningse bevolking zich in de discussie kunnen mengen.

De visserij heeft al een voorkeur uitgesproken. De bedrijfstak is voor clustering van de bedrijven bij het noordelijk havenhoofd, inclusief een verkleinde visafslag. De andere optie, om de visserij en andere maritieme bedrijven op het Norfolkterrein onder te brengen, lijkt daarmee van de baan.

Volgens Evert de Niet, Scheveninger en lid van de fractie SGP/ChristenUnie, is het verlies van de Norfolk Line betreurenswaardig. „Er verdwijnen 370 directe arbeidsplaatsen voor de regio. Ik was vorige week nog op werkbezoek bij het bedrijf. De mensen waren niet vrolijk”, zegt hij.

Voor- en tegenstanders van het bedrijf zijn er volgens De Niet, die zich acht jaar voor het bedrijf heeft ingezet, altijd geweest. Scheveningers klaagden vaak over het vrachtverkeer en de geluidsoverlast. Voorstanders wezen deze klachten van de hand en roemden de investeringen die het bedrijf zelf deed, onder meer in de bouw van een nieuwe brug bij Duindorp, om de overlast zo veel mogelijk te beperken. „Scheveningen zal het bedrijf nog gaan missen”, zegt De Niet. „De overlast was echt beperkt. Ik heb het een keer laten uitzoeken. Norfolk Line was voor minder dan 4 procent verantwoordelijk voor de overlast van het totale vrachtverkeer. Bevoorrading van winkels leverde meer overlast op.”

De Niet wijst er ook op dat met het vertrek van het bedrijf de gemeente Den Haag 60 procent van de havengelden zal moeten missen. „Met alle gevolgen voor de rentabiliteit van de haven”, aldus het Haagse raadslid.

Voor- en tegenstanders van het vertrek van Norfolk Line krijgen vandaag om 14.45 uur de kans nog één keer van zich te laten horen. Zij kunnen zich op de havenhoofden verzamelen om voor de laatste keer het schip uit te zwaaien. Voorstanders met een groene vlag, tegenstanders met een rode.

Organisator is de Scheveningse architect Filip Mens. De laatste boot van Norfolk zal uitgeleide worden gedaan door tientallen boten en jachtjes, waaronder de driemaster Minerva en de reddingsboot van de KNRM. Mens noemt deze Sail Out Parade het startschot voor een nieuwe historische fase voor Scheveningen als haven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer