Tweede Kamer: Snel plan voor tunnel Sluiskil
DEN HAAG - De Tweede Kamer eist van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat uiterlijk medio volgend jaar een financieringsplan voor de aanleg van een tunnel onder het kanaal van Gent naar Terneuzen bij Sluiskil.
PvdA-Kamerlid Verdaas diende maandag mede namens CDA, VVD en SGP een motie in die om het financieringsplan vraagt. Dat gebeurde tijdens een commissievergadering in de Tweede Kamer over toekomstige infrastructurele projecten.Op dit moment ligt er bij Sluiskil een brug over het kanaal van Gent naar Terneuzen. Omdat het kanaal een drukke vaarroute is, staat de brug vaak open. Behalve dat dit veel ergernis oplevert voor automobilisten, is het ook slecht voor de luchtkwaliteit in de omgeving.
Een tunnel onder het kanaal kost 300 à 400 miljoen euro. Een deel van het geld moet de regio ophoesten. De Belgen hebben ook een bijdrage toegezegd, maar dan moet de tunnel dieper worden gemaakt, zodat ook grote schepen door de waterweg kunnen. Als de financiering rond is, volgt de aanbesteding en de bouw. Het zal waarschijnlijk nog zo’n vijf jaar duren voor de verkeersproblemen bij Sluiskil voorbij zijn.
De Tweede Kamer wil dat de ministers Peijs (Verkeer) en Zalm (Financiën) bij het financieringsplan ook het rendement van de Westerscheldetunnel betrekken. De verwachting is dat er meer verkeer door deze tunnel zal komen als er een tunnel is bij Sluiskil. De extra tolopbrengsten van de Westerscheldetunnel moeten deel uitmaken van het financieringsplan voor de tunnel bij Sluiskil.
Minister Peijs staat positief tegenover de motie. In voorkomende gevallen trekt de Kamer de ingediende uitspraak dan in, maar in dit geval gebeurde dat niet. De fracties zien de uitspraak als een belangrijke steun in de rug voor de minister als ze het overleg met minister Zalm hierover moet voeren.
Naar verluidt staat die terughoudend tegenover de tunnel. De maandag ingediende motie zou dinsdag in stemming komen.