Vuurwerkregeling aangepast
Minister De Boer van Verkeer heeft in overleg met zijn collega Kamp (VROM) een regeling voor het vervoer van vuurwerk met zeeschepen, die op 1 augustus zou ingaan, aangepast.
Dat gebeurde onder meer na scherpe kritiek vanuit de Rotterdamse haven.
Volgens de nieuwe regeling zou al het vuurwerk aan boord van een schip automatisch gerekend worden tot de zwaarste categorie. Daartoe was eerder dit jaar besloten, omdat uit cijfers bleek dat meer dan de helft van het vervoerde vuurwerk zwaarder was dan het etiket aangaf.
Maar uit nieuw cijfermateriaal, dat De Boer vlak na zijn aantreden onder ogen kreeg, komt naar voren dat de classificatie van vuurwerk sterk is verbeterd. Nog maar circa 5 procent is van een onjuist etiket voorzien.
In overleg met het havenbedrijfsleven, dat de beoogde nieuwe regeling onwerkbaar vond, heeft De Boer besloten een versoepeling aan te brengen. Niet al het vuurwerk wordt tot dezelfde zwaartecategorie gerekend. Bij het bepalen of een schip ontheffing krijgt om vuurwerk te vervoeren, wordt gebruikgemaakt van een door TNO opgestelde lijst.
Op een ander punt is de regeling juist verscherpt. Schepen moeten bij het afmeren een bepaalde afstand in acht nemen tot kwetsbare objecten, zoals woonbebouwing. De zwaarte van het vuurwerk bepaalt de grootte van de afstand.
Wethouder Van Sluis van Rotterdam (onder meer Havenzaken) is blij met het terugdraaien van de regel, zo laat zijn woordvoerster weten. Volgens Van Sluis is de wijziging van de regels een erkenning van de onwerkbare situatie waarmee Rotterdam te maken kreeg. Maar Van Sluis wijst erop dat er nog wel het een en ander moet gebeuren. Het gaat nu om een ontheffing voor vier maanden, tot 2003. Dan komt de definitieve regelgeving en die moet natuurlijk ook goed in elkaar zitten, zo liet hij weten.