„Leraar verstoort zelf ook orde”
LEIDEN - De rol van docenten bij ordeverstoringen in de klas is groter dan tot nu toe is aangenomen. Het corrigeren van leerlingen leidt soms tot ernstiger wangedrag dan waarmee het conflict begon.
Dat bleek dinsdag uit een onderzoek van het criminologisch instituut NSCR na onderzoek. De scholieren voelen zich vaak respectloos behandeld, zegt woordvoerder F. Weerman. „Ze zien zichzelf steeds meer als mensen die op gelijke voet staan met hun leraren. De docenten gaan echter uit van hun gezagsverhouding. Daardoor escaleert het.”Het instituut kon niet beoordelen wat er gebeurd zou zijn als de docent niet of anders gereageerd zou hebben, erkent Weerman. „We pleiten er in elk geval voor dat conflicten beter uitgepraat worden.”
Sociaal psycholoog dr. P. Harland interviewde 33 leerlingen nadat ze de klas waren uitgestuurd. Van hen vonden 29 scholieren dat ze ten onrechte op hun gedrag waren aangesproken. Harland sprak ook met hun docenten en voerde later een tweede gesprek met de leerlingen.
Het onderzoek maakt deel uit van een groter project, dat in 2002 startte en komend voorjaar moet worden afgerond. Het NSCR onderzoekt daarin probleemgedrag van jongeren binnen en buiten de school.
De onderzoeker constateerde geen verschil tussen autochtone en allochtone leerlingen, ook al zijn er mogelijke verschillen in de gezagsverhoudingen waarmee deze jongeren in hun thuissituatie te maken hebben.