Nieuwe media belangrijker bij verkiezingscampagnes
DEN HAAG - Over veertig dagen gaat Nederland naar de stembus om een nieuwe Tweede Kamer te kiezen. De laatste campagneweken voor 22 november domineren de lijsttrekkers de programma’s op radio en tv, maar ook internet is inmiddels een geliefd campagne-instrument.
Tijdens de campagne draait het al lang niet meer alleen om de zaaltjes in het land of de zeepkist waar de achterban wordt toegesproken.Zo vertelt VVD-leider Rutte elke ochtend via de webcam over zijn belevenissen van die dag, biedt GroenLinksleider Halsema humoristische teksten die gedownload kunnen worden voor de navigatiesystemen in de auto en houden veel lijsttrekkers een dagboek bij op hun website.
Een ouderwets maar voor deze campagne nieuw ingezet middel is het T-shirt. Het CDA levert shirts met de beeltenis van Balkenende, zoals dat eerder gebeurde met Che Guevara.
Bij de vele optredens in het land en in de media worden de door campagneleiders uitgestippelde strategieën inmiddels duidelijk. Het CDA houdt lijsttrekker Balkenende nog zo veel mogelijk buiten de campagne om hem in zijn rol als premier, als staatsman, te presenteren. Daarmee hoopt de partij de vruchten te kunnen plukken van het kabinetsbeleid.
Daarnaast neemt CDA-fractievoorzitter Verhagen de taak van aanvaller op zich. Hij laat geen spreekbeurt voorbij gaan om grootste concurrent PvdA hard aan te vallen op thema’s als zorg en AOW.
PvdA-leider Bos probeert steeds Verhagen te omzeilen en Balkenende uit te dagen tot een rechtstreeks debat. Hij kiest een gematigde toon. Bos heeft het kabinet vele keren een confrontatiepolitiek verweten en probeert met zijn eigen campagne juist de hand te reiken naar maatschappelijke organisaties en burgers.
De tweestrijd tussen Balkenende en Bos om het premierschap maakt het voor VVD-leider Rutte lastig om veel in beeld van de kiezer te komen. Hij gaat de boer op met de boodschap dat alleen een stem op de VVD een voortzetting van de huidige coalitie met CDA mogelijk maakt.
Gezien zijn agressieve aanpak tijdens de laatste gemeenteraadsverkiezingen, toen Rutte campagneleider was, mogen ook nu stevige teksten vanuit de VVD verwacht worden.
Voor de overige partijen lijkt niet meer dan een rol aan de zijlijn weggelegd. Afgemeten aan de populariteit van de SP in de opiniepeilingen zal SP-leider Marijnissen regelmatig mogen aanschuiven bij de grote drie. Dat doet echter niets af aan de belangrijkste vraag voor de stembusgang van 22 november: Halen CDA en VVD samen een meerderheid?