Binnenland

Ambtenaren slaan digitaal terug

RIJSWIJK (ANP) – Ambtenaren die willen klagen over lastige burgers kunnen dat doen op de website www.lastvandeburger.nl. Initiatiefnemer is Steven de Jong, coördinator van de Burgerraad voor het Regeringsbeleid (BRR). De Jong, overigens zelf geen ambtenaar, begon met de website als tegenhanger van www.lastvandeoverheid.nl, waarop burgers hun klachten over het ambtelijke apparaat kwijt kunnen.

12 October 2006 15:15Gewijzigd op 14 November 2020 04:11

Volgens de Jong trekt het gedrag van burgers een grote wissel op het functioneren van de overheid. Volgens hem rust in politieke en ambtelijke kringen een taboe op het direct aanspreken van de burger.Blijkens de website valt er nogal wat te mopperen over de burgers. Zo ergert een medewerkster bij een gemeente zich aan de onwetendheid van aanvragers van bijvoorbeeld een paspoort. „Als u de drempel van het gemeentehuis overstapt, neemt u direct al een houding aan van ’het zal wel weer problemen geven’”, schrijft zij.


Een andere ambtenaar vult aan: „Bus gemist, wildplasser langs het fietspad, kaas beschimmeld bij de supermarkt; de gemeente moet het maar voor u oplossen”. De gemeente is uw moeder niet, vindt zij.

Niet iedereen is blij met de website van de BRR. Een politiekorps laat weten dat agenten de burger niet zien als lastig. Een woordvoerder van een gemeente voegt daaraan toe dat „het niet onze gewoonte is om op deze wijze met de burger in debat te gaan. Uw webforum lijkt ons daarvoor niet het geschikte medium”.

De BRR zal de reacties op de website rapporteren aan burgerorganisaties, en aan de overheid zelf.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer