„Vmbo’er kan ook bedrijf runnen”
KRABBENDIJKE - Vmbo’ers een eigen bedrijfje laten starten is vrij ongebruikelijk. Toch lukte het de net afgestudeerde docent M. Golverdingen van het Calvijn College in Krabbendijke. Met het project won hij de Trouw Talentprijs.
„Het vmbo is dé doelgroep waarvoor ik me warm wil maken.” Golverdingen koos als afstudeerproject aan de hogeschool Driestar educatief ervoor een lesboek voor het vmbo op te stellen dat aangeeft hoe leerlingen een eigen onderneming kunnen opzetten. „Voor het mbo is daar genoeg materiaal voor. Het vmbo kan daar echter niet mee uit de voeten. Deze groep heeft meer begeleiding nodig, maar kan uiteindelijk net zo goed als mbo’ers een bedrijfje runnen.”Het project moest voldoen aan het competentiegericht leren, waarin leerlingen praktische vaardigheden aanleren. Zo oefenden de leerlingen het voeren van sollicitatiegesprekken voor directeur of verkoper bij het vak Nederlands, discussieerden ze bij godsdienst over zondagsarbeid of over het al dan niet openzetten van een bedrijfswebsite en leerden ze bij gym zelfverdedigingstechnieken „voor het geval het goed misgaat binnen een bedrijf.”
De leerlingen verkochten aandelen om het bedrijf te financieren. Met hun producten, een cd-opberghoesje in de vorm van een autoband en een plastic doosje pepermunt probeerden de scholieren winst te maken.
De leerlingen reageerden enthousiast op het project. „Het is voor hen een andere manier van leren”, aldus Golverdingen. „Het brengt de praktijk erg dichtbij. Soms zaten dingen tegen. Zo bleek een product waar een groep mee bezig was niet meer op voorraad te zijn. Dat was even slikken. En het betekende dat ze op korte termijn een ander product moesten kiezen.”
Docent Golverdingen ging met de Trouw Talentprijs, die jaarlijks wordt uitgereikt aan leerlingen van lerarenopleidingen voor basis- en voortgezet onderwijs, naar huis. Naast een jaarabonnement op het dagblad Trouw kreeg Golverdingen een geldsom van 1000 euro. „Daarvoor koop ik een TomTom. Ik moet diverse stagebezoeken afleggen bij m’n leerlingen. Dus dit is een handige besteding.”