Binnenland

Zones 80 kilometer en trajectcontrole blijven

DEN HAAG (ANP) – De 80–kilometerzones in combinatie met trajectcontrole rond de vier grote steden blijven in stand, ondanks de toegenomen filedruk. De grotere druk wordt met extra maatregelen zoals belijning en bebording aangepakt.

3 October 2006 20:35Gewijzigd op 14 November 2020 04:09

Alleen op de A12 bij Voorburg gaat de maximumsnelheid op termijn terug naar 100 kilometer, maar ook daar blijft trajectcontrole nu en straks gelden. Minister Peijs van Verkeer stelde onlangs de gemeente Leidschendam–Voorburg voor de permanente snelheidscontrole daar op te heffen. In goed overleg met landelijk verkeersofficier van justitie Spee is besloten die te handhaven.Afgesproken is verder dat meer bekendheid zal worden gegeven aan het feit dat er pas boetes worden opgelegd als er gemiddeld 87 kilometer of meer wordt gereden. Bij het bepalen van de boete wordt standaard een correctie van 3 kilometer toegepast. „Dat betekent dat de weggebruiker op de 80 kilometerzones voor de doorstroming wel mag versnellen", aldus een woordvoerster van minister Peijs Verkeer.

Tweede Kamerlid Dijksma (PvdA) vindt het wel verwarrend juist een officier van justitie die moet letten op handhaving, uitspraken doet dat automobilisten het niet zo nauw hoeven te nemen met de snelheid. De minister is volgens haar de aangewezen persoon om daarover te informeren. ANWB–directeur Van Woerkom spreekt van ’een raar signaal’.

De zones over een afstand van bij elkaar 25 kilometer werden 1 november vorig jaar ingesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren. Voorwaarde was wel dat de verkeersveiligheid niet verslechtert, de geluidsoverlast vermindert en de doorstroming gelijkmatig is.

Uit het onderzoek blijkt dat er per locatie verschillende resultaten zijn. „Daarom is maatwerk nodig", schrijft minister Peijs aan de Tweede Kamer. CDA–Kamerlid Van Hijum is nog niet overtuigd van de 80 kilometermaatregel. Daarvoor zijn meer argumenten nodig dan in die brief. „Zij schrijft dat de verkeersemissies zijn afgenomen, maar dat zij niets kan zeggen over het effect op de luchtkwaliteit".

Bij Voorburg is de lucht schoner, maar namen de files toe. Daarom wil Peijs weer naar een maximumsnelheid van 100 kilometer, naast betere belijning en bebording bij bijvoorbeeld uitvoegstroken. De geluidsoverlast als gevolg daarvan wil ze met maatregelen bestrijden. Daarvoor is onderzoek nodig. „Dat kost tijd, minimaal 1,5 jaar", aldus de woordvoerster.

Overigens is de filedruk op de 80–kilometertrajecten volgens de VerkeersInformatiedienst (VID) sterker dan landelijk gezien aan het toenemen, maar dat is ingecalculeerd in de plannen, stelde de woordvoerster.

VID–woordvoerder Potgraven kijkt zeer op van de plannen op wegdelen met trajectcontrole waarboven borden van 80 km hangen, hier en daar een hogere snelheid toe te laten. „80 Kilometer is 80 kilometer. Als ze willen dat je harder rijdt, moet je de borden weghalen. Er is wat mij betreft maar één maximumsnelheid".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer