„Uitzendoudere heeft een goed imago”
ZAANDAM - Steeds meer gepensioneerden kiezen voor een baan. Bijvoorbeeld via het groeiend aantal uitzendbureaus dat specifiek bemiddelt in „mensen met ervaring.”
Een leuk extraatje, maatschappelijk actief willen blijven, het opvullen van een pensioengat, sociale contacten: redenen waarom gepensioneerden steeds vaker kiezen voor een baan lopen nogal uiteen, zegt Michal van Dantzig van Uitzendbureau 65plus op het hoofdkantoor in Zaandam. Steeds meer (vroeg)gepensioneerden willen echter weer aan de slag. Vorig jaar werkten er ruim 80.000 personen van 65 jaar en ouder. Veelal via uitzendbureaus.Bij Uitzendbureau 65plus zagen ze deze trend al zo’n tien jaar geleden aankomen. Had de uitzendorganisatie er aanvankelijk nog een jongerentak naast, sinds 2000 bemiddelt het bureau specifiek in herintredende senioren. „Gemiddeld zijn onze medewerkers tussen de 65 en de 75 jaar, maar onze oudste werknemer is al ruim de 80 gepasseerd.”
Op dit moment staan er bij de tien vestigingen van het uitzendbureau ruim 5500 senioren ingeschreven. Daarvan zijn er wekelijks zo’n 1200 aan het werk. Volgens van Dantzig werken ze gemiddeld zo’n vijftien uur per week.
Uitzendbureau 65plus plaatst zijn senioren hoofdzakelijk in banen op vmbo-niveau, zegt Van Dantzig, al lukt het volgens haar steeds vaker om ouderen te plaatsen in hogere functies. „Het meest bemiddelen we in chauffeurswerk en in toezichthoudende banen, zoals surveillanten en suppoosten.”
Opvallend genoeg concurreren de ouderen in dit soort banen dikwijls met studenten. Van Dantzig: „Gepensioneerden zijn nagenoeg even duur als jongeren. Na het 65e jaar hoeft er over het loon namelijk minder sociale premie te worden afgedragen. Dat scheelt enorm.”
Veel concerns hebben liever een senior dan een student, merkt Van Dantzig. „Ouderen hebben een goed imago. Ze staan bekend als betrouwbaar en uiterst punctueel. Bovenzien zijn ze flexibel inzetbaar. Het zal u verbazen, maar bij studenten moet een werkdag echt worden gepland. Ze hebben vaak enorm veel andere bezigheden.”
Volgens Van Dantzig is de markt voor herintredende senioren booming. „Nu de economie aantrekt, stijgt de vraag naar onze medewerkers enorm. Wanneer de krapte op de arbeidsmarkt toeneemt, staan werkgevers duidelijk open voor alternatieven.”
Dat laatste merkt ook Patricia Heerkens. Ruim acht jaar geleden startte zij vanuit Amsterdam uitzendorganisatie Oudstanding. In tegenstelling tot Uitzendbureau 65plus richt haar kantoor zich niet alleen op 65plussers, maar op de „ervaren generatie.” „Iedereen met minstens vijftien jaar werkervaring kan zich bij ons inschrijven, maar het gros van onze medewerkers is ouder dan 45 jaar. Niet zelden gaat het om personen die bij een reorganisatie op straat zijn komen te staan.”
Als trend constateert Heerkens dat een groeiend aantal bedrijven haar gepensioneerde ex-werknemers weer terugvraagt. Niet op de eigen loonlijst en voltijds, maar via uitzendbureaus en op projectbasis. „Bedrijven kunnen de kennis en de ervaring van uittredende ouderen simpelweg niet missen.”
Inmiddels zijn er via de vijf regiokantoren van Oudstanding dagelijks 1200 senioren aan het werk bij circa 500 opdrachtgevers door heel Nederland. Toch staan er ruim 8000 kandidaten in het bestand. Het aanbod van banen voor senioren valt Heerkens toch nog een beetje tegen. Hoewel steeds meer bedrijven zich realiseren dat leeftijdsbewust personeelsbeleid onontkoombaar is, blijkt hiernaar handelen nog een stap te ver.
„Vooroordelen over oudere werknemers zijn hardnekkig: ze zouden duurder zijn, minder flexibel, niet productief en vaker ziek. Dat is allemaal volkomen achterhaald. De ouderen van vandaag verschillen enorm met die van vijftien jaar geleden.”