Consumentenbond kritisch op code reisreclame
DEN HAAG (ANP) – De Consumentenbond is blij dat er eindelijk gedragsregels zijn voor reisreclames, maar tegelijkertijd ook kritisch. „Het is jammer dat de code reisaanbiedingen pas in april volgend jaar van kracht wordt", vindt directeur Klaske de Jonge van de belangenorganisatie voor consumenten.
De bond opent in het voorjaar van 2007 een meldpunt waar Nederlanders hun ervaringen met reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen kwijt kunnen. „We gaan het allemaal zeer kritisch volgen", kondigde De Jonge aan, na afloop van de presentatie van de reclamecode maandag op het ministerie van Economische Zaken in Den Haag.Bedrijven die vakanties, vliegreizen, bustrips of combinaties van die producten verkopen, moeten met ingang van het volgende zomerseizoen in hun advertenties en andere uitingen eerlijk zijn over de kosten. Ze mogen niet langer adverteren met prijzen die gestript zijn van allerlei kosten, die erbij komen zodra de klant gaat boeken. Daarnaast moet er sprake zijn van ’redelijke beschikbaarheid’.
Staatssecretaris Karien Van Gennip van Economische Zaken nam de afsprakenlijst in ontvangst uit handen van vertegenwoordigers van onder meer het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen, de Hiswa, Koninklijk Nederlands Vervoer en Barin (koepelorganisatie luchtvaartmaatschappijen).
De Jonge was het meest kritisch over de nieuwe code. Ze kondigde aan dat de Consumentenbond regelmatig steekproeven gaat doen om te kijken of reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen geen gebakken lucht verkopen. „Als een reis of vlucht tegen een bepaalde prijs wordt aangeboden, kan het niet zo zijn dat slechts een paar mensen dat product ook kunnen kopen en dat de rest veel duurder uit is".