Taal allochtoon basis voor Nederlands
WOERDEN - Allochtone leerlingen die op school hun thuistaal niet mogen spreken, ontwikkelen een negatief beeld over hun cultuur en zichzelf. Ze leren dan ook minder goed het Nederlands.
Tot deze conclusie komt de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF) op basis van een eigen onderzoek. De resultaten daarvan zijn dinsdag bekendgemaakt.Volgens logopedist en onderzoeker Nurdan Yildirim is een goede kennis van de thuistaal juist belangrijk voor het leren van Nederlands. „Ouders krijgen vaak het advies om thuis alleen maar Nederlands te praten, terwijl dit in veel gevallen zelfs beter afgeraden kan worden. Bijvoorbeeld als de ouders zelf geen goed Nederlands spreken.”
De NVLF vindt dat een negatieve sfeer over de thuistaal slecht is voor de ontwikkeling van een goed zelfbeeld. „Ze krijgen dan het gevoel dat hun culturele achtergrond in minder aanzien staat. En een kind met een negatief zelfbeeld leert ook slechter op school. Een nieuwe taal leert een kind makkelijker als er met respect over de thuistaal wordt gesproken.”