Brochure "Ja, maar zíj" voor docenten
ROTTERDAM (ANP) – De meeste docenten krijgen te maken met discriminerende opmerkingen in de klas, maar veel leerkrachten weten niet goed hoe ze daarmee moeten omgaan. De brochure ’Ja, maar zíj…’. moet hen daarmee helpen.
De nieuwe brochure die woensdag wordt gepresenteerd, komt van het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendisciminatie (LBR).In het boekje leert het LBR de leraar die met de mond vol tanden staat na een kwetsende opmerking een grens aan de leerling te stellen in plaats van de opmerking te pareren. „Veel docenten hebben het idee dat ze alles moeten weten", licht beleidsadviseur Marjan Möhle dinsdag toe. De leraren hoeven niet per se met feiten te komen, zegt ze. Ze kunnen gewoon zeggen dat ze niet willen dat dergelijke opmerkingen worden gemaakt. „Stel een grens", geeft ze als tip.
Twee derde van de leerkrachten, vooral op het voorgezet onderwijs, heeft geregeld of vaak te maken met discriminerende opmerkingen. Volgens Möhle gaat het om discriminatie op afkomst, huidskleur, seksuele voorkeur en geslacht. Dat blijkt uit eerder onderzoek, aldus het LBR.
De brochure moet leerkrachten met behulp van tips en adviezen effectief leren omgaan met discriminatie. Veel onderwijzers hebben nu het idee in oeverloze discussies te belanden. Ze hebben geen zin in welles–nietes spelletjes. Het LBR helpt hen daaruit te komen. Bovendien geeft de brochure aan hoe het onderwerp tijdens de lessen kan worden aangepakt.
Het LBR presenteert woensdag het boekje in Rotterdam aan de Schaatsbaan. Vanaf donderdag kunnen scholen het bestellen.