Herrie om helihaven in achtertuin
DE MEERN - De komst van een landelijk helikopternetwerk vervult inwoners van De Meern met afgrijzen. Nu hebben ze ’alleen maar’ hinder van snelwegen in de omgeving en van voorbijdaverende bussen. Maar ook met het laatste beetje rust lijkt het nu gedaan. „Het is belachelijk dat het luchtruim boven je achtertuin niet van jou blijkt te zijn, maar van een helikopterbedrijf.”
H. Diemer, woordvoerder van Platform Heliherrie, is een van de omwonenden die overlast vrezen. Hij wil de overlast van helikopters boven woonwijken tegengaan en pleit voor een landelijke aanpak. Diemer woont dicht bij de plek waar het bedrijf Helinet een haven voor met name zakelijk verkeer per helikopter wil neerzetten. De locatie is ingeklemd tussen de twee snelwegen A2 en A12 bij knooppunt Oudenrijn. „Het geraas van de snelweg went wel”, aldus Diemer, „maar komt de haven hier, dan heb ik het gehad.”Helinet heeft voor de helihaven in De Meern een vrijstelling van het bestemmingsplan nodig en diende daarom een verzoek in bij de gemeente Utrecht. Het college zal naar alle waarschijnlijkheid nog deze maand beslissen. D66 wilde graag in de gemeenteraad een spoeddebat vooraf, maar dat verzoek werd donderdag tijdens de raadsvergadering afgewezen. Het Platform Heliherrie voelt zich aan het lijntje gehouden door „ambtenaren en procedures.” Tijdens de raadsvergadering bood een groep actievoerders de gemeenteraad als stil protest oordopjes aan.
Zakenmensen
Utrecht is niet de enige gemeente die te maken heeft met de kwestie. Helinet wil in Nederland, België en Duitsland een netwerk van helikopterhavens bij kantoorparken creëren, allereerst voor zakenmensen die nóg sneller willen reizen. Een vlucht moet vanaf 170 euro mogelijk zijn. Begin deze week werd bekend dat het bedrijf samen met Connexxion een helikopterlijndienst gaat opzetten, waarbij Connexxiontaxi’s het vervoer compleet maken. De eerste lijndienst tussen Amsterdam en Brussel moet half 2007 van start gaan, aldus Helinet, met stops in Den Haag, Rotterdam en Antwerpen.
Op dit moment is Helinet met verschillende gemeenten in gesprek. Naast Amsterdam gaat het om onder meer Den Haag, Almere, en Rotterdam. ’s-Hertogenbosch reageerde afwijzend op de vraag van Helinet om met de al bestaande helikopterhaven mee te doen aan het netwerk. Volgens een woordvoerder spelen milieuhinder en geluidsoverlast in dat besluit een belangrijke rol. Er was geen sprake van protest van bewoners, zoals in De Meern. Ook in Almere gaan geen bewoners de straat op. Volgens een gemeentewoordvoerder ligt de beoogde plek voor de helikopterhaven midden in een bedrijventerrein en is er geen woonwijk in de buurt.
Dat is in De Meern anders. De Meentweg ligt op enkele honderden meters afstand van de locatie waar de helihaven moet komen. Het geluid van fluitende vogels wordt alleen zo nu en dan overstemd door een elektrische heggenschaar van een gemeentemedewerker. Alles beter dan het geraas van helikopters, stellen de bewoners van de Meentweg. J. Oostrom is allesbehalve blij met de mogelijke komst van een helikopterhaven, maar zegt er niet om te zullen vertrekken. Dat er zo veel huizen te koop staan, is toeval, meent hij. „Ik weet van mensen die verhuizen omdat ze veel overlast ondervinden van de lijnbussen die over de rijksstraatweg dicht langs hun huis komen, maar niet vanwege de haven.” Een buurvrouw, een paar huizen verderop, M. Boogaard-Koolen, mét tekoopbord in de tuin, bevestigt dat. „Ik heb wel bezwaar aangetekend, maar ik ga niet weg voor de haven. Ik blijf hier vlak in de buurt wonen.”
Woonrust
Uit een enquête van het Platform Heliherrie blijkt dat zeker 95 procent van de buurtbewoners tegen de haven is. „En de overige 5 procent maakt dan nog kanttekeningen zoals: alleen als het goed geregeld is en als het geen overlast veroorzaakt”, aldus Diemer. Hij erkent dat het plan van Helinet commercieel aantrekkelijk is, maar vindt het niet acceptabel dat bewoners hiervoor moeten betalen met woongenot, gezondheid en rust. „Zeker niet voor iets wat maar voor een kleine groep zakenmensen voordelig is.”
Volgens Diemer is er te weinig wetgeving voor geluidsoverlast van de ’kleine luchtvaart’, iets waar ook de D66-fractie op wijst. Raadslid Oskam: „Tussen de 500 en de 3000 voet, de hoogte waarop de helikopters gaan vliegen, bestaan geen regels voor geluidsoverlast.” De gemeente kan daarom volgens haar niets meer aan geluidsoverlast doen als de haven er eenmaal is. Begin 2007 komt er een nieuwe landelijke wet, waarbij de provincie meer over geluidsoverlast te zeggen krijgt. „Wacht die in elk geval af, zou ik zeggen. Ik snap het bedrijf heel goed, maar de gemeente moet aan de belangen van de inwoners denken.”