Peijs broedt op „wijzigingen" NS–schema
DEN HAAG (ANP) – Onder druk van de Tweede Kamer heeft minister Peijs van Verkeer woensdag beloofd te kijken of er kleine veranderingen mogelijk zijn in de NS–dienstregeling 2007.
Peijs wil ook in kaart brengen waar gesleuteld kan worden in het treinen tussen de Randstad en het noorden en oosten van het land, maar dan met ingang van het spoorboekje voor 2008. „Herschrijven van het schema voor 2007 kan niet”, stelde Peijs in een spoeddebat over de dienstregeling van de spoorwegen die op 10 december moet ingaan.
Een Kamermeerderheid stoorde zich vooral aan de langere reistijden naar deze regio’s. Twee weken geleden zag staatssecretaris Schultz van Haegen, inmiddels met zwangerschapsverlof, nog geen ruimte voor veranderingen. Volgens de CDA–bewindsvrouw is die ruimte wel marginaal. „Als ik hier trek, doet het daar zeer”. Waar mogelijk moeten de verbeteringen eerder dan nu voorzien in werking treden, eiste wel een meerderheid van PvdA, CDA, ChristenUnie, VVD, SGP en D66.In december zal de minister na overleg met de NS voorstellen voorleggen aan de Kamer. Voor 2007 gaat het bijvoorbeeld om de Veluwelijn (Amersfoort–Zwolle), de bediening op de lijn Amsterdam–Utrecht en die van de stations Voorburg en Zoetermeer.
Volgens ChristenUnie–Kamerlid Slob zou het een groot deel van de bezwaren van ontevreden treinreizigers wegnemen als het schema wordt verbeterd. De helft van de achthonderd mails die zijn fractie in tien dagen tijd op een eigen meldpunt ontving, ging over deze verbindingen.
De minister wil verder de eisen aan de NS op het punt van punctualiteit, het op tijd rijden, mogelijk versoepelen als blijkt dat dat helpt voor de dienstregeling 2008. Zij legde wel de grens bij vijf minuten.
De punctualiteit is een harde eis in de zogenoemde concessie (contract) van de NS. VVD–woordvoerder Hofstra waarschuwde ervoor dat de spoorwegen op hun beurt dan het contract zouden kunnen willen openbreken. Peijs erkende dat gevaar. Zij zei „dezelfde aarzelingen” te hebben om de opgelegde concessieeisen te veranderen.
Verdere toezeggingen van Peijs sloegen op infrastructurele maatregelen, zoals perronuitbreiding (bijvoorbeeld in Deventer) en inhaalsporen. Met de NS en spoorbeheerder ProRail zal zij kijken in hoeverre die „haalbaar, maakbaar en betaalbaar” is.
Met ProRail wordt de efficiëntie van goederenpaden, de routes van goederenroutes, bekeken.
Van personeels– en materieeltekorten bij de NS, die uit een uitgelekt intern memo bleken, is volgens Peijs geen sprake. Zij heeft topman Veenman opheldering gevraagd en die gekregen in een brief. „Die sprak boekdelen”.
De PvdA was minder goed van vertrouwen. „U leest dit te royaal en bagatelliseert het memo’, zei Dijksma. Van Hijum (CDA) vond de brief „niet zo glashelder”. Hij vroeg Peijs geen coulance te hebben op het punt van de zitplaatsgarantie en de trefkans op een conducteur. „De NS moet gewoon leveren”.
Reizigersvereniging Rover noemde Peijs’ toezeggingen „een stap in de goede richting” en de intentie van haar en de Kamer „een goede zaak”. Rover zal de NS echter vanaf half december „streng de maat nemen”. En grote kwaliteitsverbeteringen die in 2007 niet meer mogelijk zijn, dienen volgens Rover de komende jaren wél te worden gerealiseerd.
Volgens Rover is de zorg over de NS–notitie en de tekorten aan mensen en treinen nog niet weggenomen. De beschikbaarheid van reservetreinen, waarop de NS en Peijs zich beroepen, „was natuurlijk ook bekend bij de opstellers van de notitie”.