Kamer wil uitleg Peijs over NS-vertragingen
DEN HAAG (ANP) – Minister Karla Peijs (Verkeer) moet woensdag in de Tweede Kamer uitleg geven over de NS–dienstregeling. Een zwartboek over de dienstregeling 2007 dat GroenLinks dinsdag uitbracht, voorspelt vertragingen tot drie kwartier vergeleken met de huidige reistijden.
Een uitgelekt memo van de NS over tekorten aan personeel en materieel, gooide olie op het vuur. GroenLinks, CDA en PvdA willen dat Peijs verbeteringen aanbrengt in het spoorboekje.Duizenden mensen krijgen in het nieuwe schema (vanaf 10 december) te maken met langere reistijden en/of moeten vaker overstappen. In een top vijftien telde GroenLinks een langere reisduur, van zestien tot 44 minuten.
Volgens de NS speelt in de discussie mee dat het reizigersvervoer niet als enige gebruikmaakt van het spoor. „We moeten de capaciteit delen met het goederenvervoer en dat groeit als kool. Het spoor zit bomvol", aldus een NS–zegsman. NS–topman Aad Veenman stelde in het NRC Handelsblad van dinsdag dat politiek Den Haag wel consequent moet zijn. „Als je ervoor kiest om geen nieuw spoorsysteem aan te leggen, moet je oplossingen zoeken met gebruik van het bestaande spoor".
Tweede Kamerleden Sharon Dijksma (PvdA) en Eddy van Hijum (CDA) zijn somber over de eerdere doorvoering van verbeteringen die voor 2008 zijn beloofd. Volgens Dijksma is het gevolg dat „reizigers en forenzen die elke dag de trein pakken, laten weten dat zij de trein niet meer nemen".
Peijs vervangt staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen, die met zwangerschapsverlof is. Twee weken geleden voelde de Kamer de staatssecretaris nog aan de tand over de dienstregeling. Schultz keurde die goed buiten de Kamer om. PvdA, SP, GroenLinks en Christenunie dreigden toen het vertrouwen in haar op te zeggen, maar CDA en VVD steunden Schultz.
Volgens het NS–memo dat dinsdag naar buiten kwam, worden duizend van de 5000 dagelijkse treinritten met te weinig materieel uitgevoerd. In de spits is al het NS–materieel ingezet, waardoor het nauwelijks mogelijk is knelpunten op te lossen. „Het ene knelpunt in de spits oplossen, betekent elders een tekort vergroten", aldus het memo.
Om de problemen op te lossen is de NS al een tijd op zoek naar extra materieel dat het bedrijf kan kopen of leasen. Verder zoekt het bedrijf steeds naar de efficiëntste manier om materieel in te zetten, meldde een woordvoerder. „We variëren continu om de meest optimale bezetting te krijgen".
Volgens Dijksma (PvdA) kan de NS door die tekorten aan treinen en mensen de beloftes voor 2007 niet waarmaken, terwijl „de dienstregeling 2007 per saldo verbeteringen zou opleveren".
Roel Berghuis van FNV Bondgenoten typeert het schrijven als een waarschuwing aan de directie in de trant van: „Er moet nu wat aan gebeuren, anders kunnen we de nieuwe dienstregeling niet uitvoeren".
Reizigersvereniging Rover reageerde bezorgd. „Nu al moeten in de spits veel te veel reizigers staan, soms worden ze als haringen in een ton vervoerd". Volgens Rover is het goed dat de NS reservetreinen achter de hand had, maar de NS „zal alles op alles moeten zetten om het tekort snel op te lossen".
Volgens het bedrijf worden de problemen veroorzaakt door de reizigersgroei van 7 procent, stelt Rover. Die groei rechtvaardigt volgens de vereniging echter niet het tekort aan treinen. „Immers de verhouding tussen 20 procent te korte treinen en 7 procent reizigersgroei ligt scheef".